ELLEN BRINK, FOLKHÖGSKOLELÄRARE:
Skolan är så mycket mer än bara ett betyg på papper. Det är fundamentet som samhället vilar på, hur vi ser på oss själva och hur vi fostrar våra medmänniskor. Det skulle jag vilja skriva om.
Skolan som demokratisk arena
I skolan lär vi oss att samarbeta. Vi lär oss att förstå att människor är olika och här börjar vi forma våra sociala jag. Skolan är en av de första kontakterna vi har med demokratin. Det kan Ellen Brink skriva under på.
Varför sökte du stipendiet Lärare skriver?
För mig är det viktigt att berätta om de fantastiska möjligheter som svensk skola har, som handlar om att förbättra och utveckla hela samhället. Det är i skolan som förändringen börjar, sägs det ofta i debatten. Jag vill berätta hur och vad vi kan göra för att stärka skolan som demokratisk arena.
Vad är så speciellt med läraryrket?
Det är ett socialt och kreativt hantverk, samtidigt som du aldrig blir fullärd. Det är ett yrke där du behöver vara didaktiskt skicklig, ha mycket tålamod och vara stark i din auktoritet men mjuk i ditt bemötande. Du ska vägleda konflikter, vara öppen för kritik och med fingertoppskänsla kunna agera med närvaro när nya situationer uppstår. Det är världens roligaste och svåraste jobb där du alltid misslyckas men också ständigt lär dig nya saker. Inte bara ren faktakunskap utan om mänsklig samvaro, vilket ger möjligheter för personlig utveckling.
Vad utmärker en bra lärare?
Skolan är en förlängning av samhället. En bra lärare är därför också en skicklig socialpedagog. Det handlar om att tidigt fånga upp konflikter, lyssna in allas behov (framför allt de personer som står lite utanför) och fokusera på gemenskap och samarbete. När väl tryggheten infinner sig i en klass kommer kunskaperna att frodas och insikten om att alla behövs. För vad kan vara viktigare än att upptäcka att du är värdefull?
Vilket är ditt bästa råd till nya lärare?
Fokusera på relationsbygget så löser sig resten. Det är lätt att känna sig överväldigad och klara stressen i vardagen med lektionsplaneringar, möten, uppgifter, mentorskap, ledarskap, ansvar … och komma till insikt vad som faktiskt måste göras och prioriteras. Samtidigt behöver arbetet vara hållbart i längden och din insats måste få lov att vara ”good enough” ibland. Förutsättningen för det är goda relationer, då kommer eleverna att samverka och samarbeta med dig. Och steppa upp och ta ansvar när det behövs.
Så tyckte stipendiaten:
ELEV: Ellen Brink
JOBBAR SOM: folkhögskolelärare
SKOLA: Hagabergs folkhögskola, Södertälje
KURS: Lärare skriver, Biskops Arnö
TID: vecka 26, 2021
KURSBETYG:
BÄST:
SÄMST:
DET TAR JAG MED MIG FRÅN KURSEN:
Stipendiaten väljer:
Tjockbok | Ljudbok |
Fotbolls-EM | Bok i hängmatta |
Padel | Paddla |
Dataspel | Brädspel |
Distans | På plats |
Streamad serie | Podd |
Tjockbok |
Ljudbok |
Fotbolls-VM |
Bok i hängmattan |
Padel |
Paddla |
Dataspel |
Brädspel |
Distans |
På plats |
Streamed serie |
Podd |
Vill du veta mer om stipendiet? Läs mer