Webb: Lärare & Forskning
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Senaste nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- Hur sätta betyg på en rörelse som inte kan vara rätt eller fel?av Hampus Hagman på 28 oktober 2024 kl. 08:24
Om en viss kroppsrörelse inte är mer rätt än någon annan: hur ska man då sätta betyg i idrott och hälsa? Det är en fråga som både elever och lärare ställer sig, enligt forskaren Nina Westrin Modell. […]
- Så kan formativ och summativ bedömning balanserasav Hampus Hagman på 28 oktober 2024 kl. 08:23
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras Bedömningens dubbla funktioner, för betygssättning och som undervisningsstöd, behöver balanseras för mest effektiva lärande. Det menar forskare både inom […]
- Podcast: När matematik blir ett språkprovav Elias Krantz på 15 oktober 2024 kl. 07:39
Podcast: När matematik blir ett språkprov Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare […]
- Podcast: Fysikundervisningen lyfte när eleverna blev delaktigaav Elias Krantz på 16 september 2024 kl. 10:59
När ”kokboksreceptet” för fysiklaborationen övergavs och gymnasieeleverna fick en öppnare instruktion förbättrades undervisningen och fler kände sig delaktiga. Men det krävs mer än en ytlig betraktelse av […]
- ”AI ställer nya grundläggande krav på skolan”av Hampus Hagman på 5 september 2024 kl. 07:20
”AI ställer nya grundläggande krav på skolan” Hur ska en elev lära sig att avgöra vad som är verklighet när datorer kan skapa bilder och video som verkar omöjliga att skilja från autentiska bilder? Hur […]
- Läraren: ”AI är en jättebra hjälpreda för lärare att spara tid”av Hampus Hagman på 5 september 2024 kl. 07:16
AI kommer att revolutionera skolan och bli ett viktigt verktyg i klassrummet, för både lärare och elever. Det är läraren Anders Enström övertygad om. Själv använder han AI för allt från undervisningsplanering […]
- ”AI i undervisningen kräver mer av läraren”av Hampus Hagman på 5 september 2024 kl. 07:16
Studier vid två högstadieskolor visar att lärare som använder AI-verktyg behöver en utökad kompetens. Lärarna behöver också lägga mer tid på att planera undervisningen och hantera motsättningen mellan en mer […]
- Många fördelar med AI för att öva samtal på främmande språkav Hampus Hagman på 5 september 2024 kl. 07:14
Att lära sig språk med en virtuell konversationspartner upplevs som positivt av både elever och lärare visar svenska studier med nära 90 högstadieelever fördelat på tre språkgrupper på en skola. – Eleven […]
- Podcast: Poesi som resurs i undervisningenav Elias Krantz på 16 augusti 2024 kl. 09:00
Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på […]
- Podcast: Så kan elevers samtal om fysisk aktivitet bli hälsofrämjandeav Elias Krantz på 17 juni 2024 kl. 09:39
Att en elev kan reflektera över sin egen upplevelse av fysisk aktivitet har betydelse för elevens hälsa. Men inom ämnet idrott och hälsa är det traditionellt svett, hög puls och att förebygga sjukdom som är i […]
Mer pedagogisk forskning
NU KAN DU LYSSNA på de senaste forskningsrönen i vår podd. I podden Lärare & forskning lyfter vi fram forskning som görs av, med och för lärare och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare.
Lyssna och läs mer
FORSKUL ÄR EN TIDSKRIFT som samlar praktiknära forskningsprojekt. Tidskriften håller både en hög vetenskaplig nivå samtidigt som den bidrar till lärarnas professionella kunskapsutveckling.
Läs mer om Forskul