Webb: Lärare & Forskning
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Senaste nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- Läraren om att lära grammatik: ”presentera, öva och producera”av Katharina Hedström på 22 januari 2025 kl. 16:10
Hur lär sig elever bäst grammatik i moderna språk? Den frågan har forskaren och gymnasieläraren Fernando Lopez Serrano undersökt och använder numera en modell med presentation, övning och produktion. – Att […]
- ”Många elever förknippade inte franska med sin framtid”av Johan Boström på 22 januari 2025 kl. 16:09
Motivation kan vara mycket stimulerande för elevers inlärning, men väldigt frustrerande för lärare när den fattas. – Man lägger ner mycket tid på sin planering, anpassar undervisningen och förbereder allt så […]
- Många utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språkav Johan Boström på 22 januari 2025 kl. 16:09
”Att lära oss ett ord genom att läsa och skriva det behöver inte betyda att vi direkt kan använda det i samtal”, säger forskaren Jonas Granfeldt som ser stora möjligheter för forskning om lärande och […]
- Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är mångaav Elias Krantz på 15 januari 2025 kl. 08:13
Förmågan att kunna använda talstrukturer visar sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande. Inlägget Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är många dök först upp […]
- Podcast: Så kan slöjd utveckla språketav Elias Krantz på 16 december 2024 kl. 09:15
Podcast: Så kan slöjd utveckla språket Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål. När eleverna får känna på material, redskap och verktyg och samtidigt möta nya ord […]
- ”Lärare måste veta syftet med bedömningar om lärandet ska främjas”av Johan Boström på 13 december 2024 kl. 08:27
När elever bedöms av någon annan än läraren, exempelvis en kommuns bedömning av läsförståelsen på sina skolor eller ett nationellt prov, måste bedömningen vara förankrad hos lärarna om den ska utveckla […]
- ”Slöjd bygger självkänsla hos våra elever”av Johan Boström på 4 december 2024 kl. 17:38
Huvud, hjärta och händer – allt det behövs när elever ska lära sig slöjd. Det menar slöjdlärarna Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson. Vid sidan av sitt läraruppdrag har duon också drivit ett […]
- ”Slöjd är inte att lotsa eleverna till att göra fina produkter”av Johan Boström på 4 december 2024 kl. 17:38
När den praktiska kunskapen inom slöjdämnet beskrivs som ”svår att uppfatta” vänder forskaren och tidigare slöjdläraren Joakim Andersson på perspektivet: – Svår att uppfatta för vem? Kanske för en […]
- Mobilen kan engagera elever i slöjdav Johan Boström på 4 december 2024 kl. 17:37
Mobiltelefonen och andra digitala verktyg kan på flera sätt vara en tillgång i slöjdundervisningen, visar en studie med elever i årskurs 9 och slöjdlärare. – Inspiration och instruktion via sökningar på […]
- Professorn i slöjd: ”Omöjligt att inte lära i slöjden – frågan är vad”av Johan Boström på 4 december 2024 kl. 17:35
Hur kan slöjd utveckla elevers språk och vad krävs för att en extern bedömning av elevers kunskaper ska främja lärandet? Inlägget Professorn i slöjd: ”Omöjligt att inte lära i slöjden – frågan är […]
Mer pedagogisk forskning
NU KAN DU LYSSNA på de senaste forskningsrönen i vår podd. I podden Lärare & forskning lyfter vi fram forskning som görs av, med och för lärare och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare.
Lyssna och läs mer
FORSKUL ÄR EN TIDSKRIFT som samlar praktiknära forskningsprojekt. Tidskriften håller både en hög vetenskaplig nivå samtidigt som den bidrar till lärarnas professionella kunskapsutveckling.
Läs mer om Forskul