Podd: Lärare och forskning2023-12-13T11:09:16+01:00

Podd: Lärare & forskning

Lärare och forskning – en podd om lärarnas undervisningsutveckling. Vi lyfter fram forskning som görs av och med lärare, för lärare och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare och det kommer ett nytt avsnitt den femtonde varje månad. Podden leds av Johan Boström som är redaktör och har erfarenhet från flera stora nyhetsredaktioner. Om du vill fördjupa dig i de ämnen som presenteras i podden hittar du forskarnas artiklar i sin helhet på forskul.se

Att maximera läsförståelse – högpresterande gymnasielevers lässtrategier

Att maximera läsförståelse – högpresterande gymnasielevers lässtrategier

Avsnitt 15, 2024

FÖR ATT FÖRSTÅ EN TEXT – att avkoda text, förstå och minnas innehållet – kan man använda olika strategier. I det här avsnittet av Lärare och forskning berättar forskaren och tidigare gymnasieläraren i svenska och engelska, Yvonne Hallesson, om resultatet från sin studie om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Vad gjorde de speciellt för att ta till sig och minnas en text? Hur medvetna var de om sina lässtrategier och vilka andra faktorer hade betydelse för att maximera läsförståelsen?
– Lässtrategier kan man säga är en aktiv handling för att ta till sig innehållet i en text, någonting man gör för att förstå en text. Man kan säga att det är det man ibland behöver ta till för att läsförmågan och läsförståelsen ska fungera, säger Yvonne.”

BLAND ANNAT SVARADE EN ELEV ”jag läste igenom texten en gång. Därefter läste jag frågorna och sedan läste jag texten igen och strök under saker jag kopplade ihop med frågorna”. En annan elev berättade att ”läsa stycke för stycke och samtidigt föra anteckningar är en metod som passar mig utmärkt”. En annan faktor av betydelse för läsförståelsen visade sig vara den fysiska miljön – var läsningen ägde rum. Exempelvis föredrog en elev att läsa svåra texter hemma ”eftersom det är lättare att koncentrera sig där”.

I AVSNITTET BERÄTTAR Yvonne Hallesson, som är lektor och docent vid Uppsala universitet, bland annat om vad hon menar med en god läsare, hur läsförmåga, läsförståelse och lässtrategier hänger ihop och hur man som lärare kan använda lässtrategier i undervisningen. Yvonne Hallessons och annan forskning visar att lässtrategier har betydelse för elevers läsförståelse och i den svenska läroplanen för grundskolan betonas betydelsen av att elever använder lässtrategier för att förstå och tolka texter.

Yvonne Hallessons studie:
Hallesson, Y. (2016) Lässtrategier för att lyckas – om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Forskning om undervisning och lärande, vol 4, nr 2, s. 6-23

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Yvonne Hallesson är universitetslektor och docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. Hon har tidigare varit verksam gymnasielärare i svenska och engelska. Hon undervisar på kurser inom lärar- och forskarutbildning och hennes forskningsintressen rör språk och lärande, läs- och skrivutveckling, disciplinary literacy (ämneslitteracitet), samtal om texter samt textanalys.

Flera poddavsnitt

Konsten att skriva en insändare – så kan skrivrespons och genrestruktur stödja vuxna andraspråkselever


Avsnitt 12, 2023
KONSTEN ATT SKRIVA EN INSÄNDARE – SÅ KAN SKRIVRESPONS OCH GENRESTRUKTUR STÖDJA VUXNA ANDRASPRÅKSELEVER. Hanna Sandgaard-Ekdahl, adjunkt i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning och Robert Walldén, docent i svenska med didaktisk inriktning, båda vid Malmö universitet, berättar om sin forskning om vuxna andraspråkselevers arbete med skrivrespons och argumenterande texter.

Att skriva förklarande texter på lågstadiet – läromedlens innehåll


Avsnitt 11, 2023
ATT SKRIVA FÖRKLARANDE TEXTER PÅ LÅGSTADIET – LÄROMEDLENS INNEHÅLL. Jenny Magnusson är docent i svenska och forskningsledare på lärarutbildningen har undersökt vilka stöd det finns i läromedlen för de yngsta eleverna, i årskurs 1 till 3, för att skriva förklarande, resonerande eller argumenterande texter – så kallat diskursivt skrivande eller sakprosa.

Kan man förstå Mellanöstern med fiktion?


Avsnitt 7, 2023
KAN ELEVER FÖRSTÅ DRIVKRAFTERNA bakom terrorism, komma nära Mellanöstern och förstå hur det är att leva i ett annat land genom fiktionsläsning? Detta tar Karl Ågerup upp i sin forskningsartikel ”Att närma sig Mellanöstern genom fiktionsläsning: 92 gymnasieelever läser Yasmina Khadras roman Sirenerna i Bagdad”. Karl Ågerup som är lektor i litteraturvetenskap vid Örebro universitet ville ta reda på hur litterära texter kan användas för att nå läroplansmål relaterade till globalt medborgarskap och om eventuella risker med att använda fiktion. I poddavsnittet pratar han även om sitt begrepp ”didafiktion” och om vad lärare behöver tänka på om man använder romaner i sin undervisning.

Till toppen