Att leka sig fram till kunskap i förskolan

Avsnitt 29, 2025

HUR KAN FÖRSKOLEBARNS FÖRSTÅELSE för symboler stärkas genom att leka affär? Om det berättar professor Ingrid Pramling Samuelsson och lektor Maria Magnusson i detta avsnitt av Lärare & Forskning. Denna så kallade lekresponsiva undervisning, där förskolläraren integrerar det fantasifulla med fakta så att lek och undervisning vävs samman, kan bidra till att stötta barns symbolförståelse. Att laborera och utforska skriften inom lekens ram under förskoleåren kan vara både utmanande och stöttande, och ge barnen ”en startsträcka” för att senare utveckla förmågan att kunna läsa och skriva, menar de.

Läs mer

I ETT PRAKTIKNÄRA forskningsprojekt undersöktes bland annat hur barns förståelse för symboler kan stärkas med att låta symboler och text fylla en funktion i leken – som att barn när de leker uppmuntras identifiera logotyper och varumärken som de känner igen från exempelvis syltburkar på matbordet hemma. Leken kan leda till att eleverna kan sortera livsmedlen i lekens affär eller själva skriva innehåll på burkarna. Tack vare att läraren deltar i leken kan den bli lärande för barnen, visar studien som också lyfter fram en kombination av ämneskunskap och förmåga att kommunicera som avgörande.

INGRID PRAMLING SAMUELSSON, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Maria Magnusson, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och tidigare förskollärare är gäster i det här avsnittet och har forskat om hur lekresponsiv undervisning är uppbyggd, vilka roller läraren har och hur ämneskunskap och kommunikativ förmåga samspelar.
Ingrid och Maria redovisar studien, som ingår i ett större projekt om lekbaserad undervisning, även i artikeln ”Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär” som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Forskul, nr 1, volym 7, 2019.

INTERVJUN UTGÅR från artikeln: Magnusson, M. & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär. Forskning om undervisning och lärande, 7(1), 23–43.

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Maria Magnusson lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och tidigare förskollärare.