Om oss
Lärarstiftelsens finns för att lärare finns. Vår uppgift är att stötta lärarna i deras yrkesroll och yrkesutveckling. Det gör vi genom stipendier, forskning och genom olika typer av projekt. Vi finansierar aktiviteterna med avkastningen från våra tillgångar.
Lärarna har en viktig roll för vår samhällsutveckling. Lärarbristen är ett faktum och lärarkåren och hela skolväsendet figurerar ständigt i samhällsdebatten. Det gör Lärarstiftelsens roll ännu mer betydelsefull; att stötta och bidra till lärarnas utveckling på flera olika plan.
För lärandet – för lärare
Lärarstiftelsen ska stimulera till ny pedagogisk forskning och nytt innovativt lärande. Syftet är att öka den enskilde lärarens kunskaper, som i sin tur gör att hela kårens kompetensutveckling och ställning stärks. I förlängningen handlar det förstås om att bidra till att öka folkbildningen i landet. Vi försöker uppmuntra arbeten som stärker det kollegiala lärandet, arbeten där flera lärarkollegor jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål. Och när det gäller pedagogiska frågor vill vi gärna uppmärksamma internationella samarbeten.
Några exempel på våra insatser och projekt:
En konstsamling som är guld värd
Lärarstiftelsen har en unik konstsamling. En samling som innehåller verk av Nils Kreuger, Carl Larsson, Johan Tirén och Jenny Nyström med flera. Konstsamlingen har sitt ursprung som undervisningsmaterial för folkskolan. Det var illustrationer som beställdes till de olika jultidningar och barnböcker som gavs ut av Svensk läraretidnings förlag runt förra sekelskiftet. Den konstskatten är idag guld värd, på flera sätt, och något som vi vårdar ömt. Vi har även tillgångar som fastigheter, andra inventarier, arkiv och bibliotek som vi förvaltar väl.
Kort om vår långa historia
Lärarstiftelsen bildades 1967. Uppdraget var att förvalta tillgångarna från SAF, Sveriges allmänna folkskollärareförening. SAF, i sin tur, bildades 1880 och redan från starten ägnade sig åt skolans utveckling, yrket och undervisningen. SAF är en av många föregångare till det som sedan blev Lärarförbundet.
Korta fakta
VI FÖRVALTAR FÖLJANDE FONDER:
- Selma Lagerlöfs, Anna Maria Roos och Verner von Heidenstams stiftelse
- Anna och Per Borghs testamentesfond
- Alice Tegnérs fond
- Carl och Constance Thuns fond
- Emil och Amanda Hammarlunds fond
- Alfred och Anna Dalins fond
- Tidningen Hushållslärarens stiftelse
- TR-fonden
- RET:s undervisnings- och forskningsstiftelse
- Stiftelsen P A Norstedt & Söners fond
- Hjalmar Petré-stiftelsen
- Ellen Aspelunds fond
VISION: Lärarstiftelsen arbetar för att lärarna ska ha möjlighet att vara delaktiga i sin egen yrkesutveckling, i yrkets professionalisering och möjligheten att delta i det offentliga samtalet om skolan. Genom stipendier, bokprojekt och utställningar lyfts lärarnas egna yrkesutveckling och skolhistorien fram.
Läs mer om styrelsens fortsatta arbete kring mål och vision
”Lärarstiftelsen har ett fantastiskt uppdrag! Vi både kan och ska stödja folkbildningen, lärarnas yrkesutveckling och den pedagogiska forskningen på skolans område, på så många sätt. Ett stort arbete bedrivs för att utveckla och stimulera läsning genom samarbeten med bland annat Läsrörelsen, Prins Eugens Waldemarsudde, Lärarförbundet och Svenska barnboksinstitutet”
EVA-LIS SIRÉN, ORDFÖRANDE
Läs mer om styrelsens arbete