Utbildnings­historia

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Vad kan historien berätta?

Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?

Skolbarnens skridskoåkning

|8 januari 2025|

I MÅNGA HUNDRA ÅR har barn och vuxna vintertid åkt skridskor. Känslan att i full fart susa fram på is är tidlös. I äldre tiders skolminnen kan man också läsa en hel del om hur skolbarn åkt skridskor både på raster eller på sin lediga tid.

Hälsolära och faran med kaffe

|4 december 2024|

HÖSTEN 1930 HÖLL LÄKAREN Carl August Ljunggren en serie föreläsningar i radio för skolbarn. Ämnet var hälsolära – det låg i tiden att undervisa om hygien, goda kostvanor och ett allmänt friskt och sunt levnadssätt.

VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar

Varför avskaffades studentexamen i Sverige?

Varför avskaffades studentexamen i Sverige?

Anledningen till att man 1964 fattade beslut på riksdagen om att studentexamen skulle tas bort hade enligt Olof Pettersson inga ideologiska förtecken, utan skälen var snarare praktiska. Ett sådant utgjordes
Läs mer

Möt våra utbildningshistoriker

JOHANNA RINGARP
JOHANNA RINGARP

är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.

SARA BACKMAN PRYTZ
SARA BACKMAN PRYTZ

är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.

ESBJÖRN LARSSON
ESBJÖRN LARSSON

är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.