Forskning i fokus
Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:
Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:
Mer om våra forskningsinsatser
Forskul – pedagogiska forskningsresultat sedan 2013
I Forskul publiceras verksamhetsnära forskningsprojekt med fokus på lärarnas undervisning. Här kan du som lärare få teoretiska och praktiska redskap i ditt arbete, utvecklade i samverkan med lärare. Sedan 2013 har Forskul varit en vetenskaplig tidskrift där de publicerade artiklarna är granskade enligt ett så kallat peer review-förfarande, expertgranskning. Forskul kommer ut tre gånger om året och redaktionens arbete leds av Angelika Kullberg.
Läs mer om Forskul
Podden Lärare & forskning – lyssna på de senaste forskningsresultaten
Tillsammans med Forskul ger vi ut en podd med fokus på lärarnas utmaningar. Vi lyfter fram forskning som görs av lärare och för lärare. Vi fördjupar oss i olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. I varje avsnitt diskuterar forskare och lärare kring en specifik frågeställning och om hur undervisningen kan förbättras i just den frågan. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare. Den femtonde varje månad kommer ett nytt avsnitt. Podden leds av Johan Boström som är redaktör.
Läs mer om podden
Webben Lärare & Forskning – en lättillgänglig kraftkälla
Lärare & Forskning är en helt separat sajt med vetenskapliga nyheter om undervisning. Här kan du fördjupa dig i forskningsresultat och ta del av den forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i skola och förskola. Syftet är att sajten ska vara engagerande, inspirerande och tillgänglig för dig som lärare men även för den breda allmänheten.
Läs mer om webben
Stipendium för framgångsrik forskning
Vi uppmärksammar också forskning genom stipendium. Högre särskilt stipendium är ett stipendium som du kan tilldelas men inte söka. Stipendiet delas ut för framgångsrika forskningsinsatser som är av betydelse för lärarkåren och undervisningens utveckling.
Tillsammans med Sveriges Lärare delar vi ut ett stipendium i form av ett skrivarinternat på Fjällgården i Åre. Stipendiet är till för dig som är forskarstuderande, licentiat eller doktor med fokus på skola, undervisning eller lärande och som behöver ha ostörd skrivtid.
Läs mer om Högre särskilt stipendium
Läs mer skrivarinternat för forskare
Lärarnas forskningskonvent – en mötesplats för forskare och lärare
På Lärarnas forskningskonvent har du möjlighet att fördjupa dig i relevant forskning som är direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Konventet är en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och lärare.
Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger per år av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen, Lärarfortbildning. Det första konventet drar igång i Göteborg den 17 juni 2024, då i samarbete med Göteborgs universitet.
Läs mer
Nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- Läraren om att lära grammatik: ”presentera, öva och producera”av Katharina Hedström på 22 januari 2025 kl. 16:10
Hur lär sig elever bäst grammatik i moderna språk? Den frågan har forskaren och gymnasieläraren Fernando Lopez Serrano undersökt och använder numera en modell med presentation, övning och […]
- ”Många elever förknippade inte franska med sin framtid”av Johan Boström på 22 januari 2025 kl. 16:09
Motivation kan vara mycket stimulerande för elevers inlärning, men väldigt frustrerande för lärare när den fattas. – Man lägger ner mycket tid på sin planering, anpassar undervisningen och […]
- Många utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språkav Johan Boström på 22 januari 2025 kl. 16:09
”Att lära oss ett ord genom att läsa och skriva det behöver inte betyda att vi direkt kan använda det i samtal”, säger forskaren Jonas Granfeldt som ser stora möjligheter för forskning om […]
- Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är mångaav Elias Krantz på 15 januari 2025 kl. 08:13
Förmågan att kunna använda talstrukturer visar sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande. Inlägget Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är […]