26 april 2021 | Anders Sundelin
Tips till skrivare
Tredje tipset från Anders Sundelin, författare och journalist och lärare på Lärarstiftelsens skrivarkurs för Lärare skriver.
Överraska läsaren.
I skolan fick åtminstone jag lära mig att en uppsats byggs enligt modellen inledning-avhandling-avslutning. Så även i den akademiska världen. Formen är huggen i sten. I essän däremot, krönikan eller reportaget, får man göra som man vill. Man kan börja i slutet, mot mitten om man så vill, avsluta med början. Det är inget fel på kronologi, oftast hjälper den oss framåt, först kommer det och sedan det, men ibland får en död text liv genom något så enkelt som att bryta tidsordningen.
Ibland ställer verkligheten till det för oss. Ett slagsmål bryter ut i klassrummet redan första veckan på terminen vi tänkt skildra, men hade berättelsen börjat där skulle fortsättningen ha blivit svår att bemästra. Man kan inte handskas hur som helt med sanningen; genom att börja berättelsen senare i handlingen, bryta för en tillbakablick mot terminens början – slagsmålet bryter ut – och så fortsätta handlingen fram mot slutet har vi säkert läsaren med oss.
Det finns andra sätt att hålla läsaren vaken.
Växla berättarperspektiv till exempel. Slagsmålet i klassrummet skildras ur lärarens perspektiv, det är hon som fram till nu har berättat historien, men så kommer andra röster till tals, hämtade ur uppsatser, elevsamtal, föräldramöten. Plötsligt ser vi händelser från mer än ett håll, situationen kompliceras, fördjupas. Läsaren får tänka själv.
Detaljer kan överraska. John Hersey håller fast vid en symaskin under sin skildring av Hiroshima efter bomben, Gay Talese lägger märke till Frank Sinatras giktbrutna fingrar vid bardisken, Barbro Alving spanar in Leni Riefenstahls stora handväska som hon slänger med under invigningen av sommarolympiaden i Berlin 1936, Lydia Davis rekommenderar skribenter att vara uppmärksam på vädret, ”och var specifik”.
Även genom att blanda korta och långa ord, korta och långa meningar, korta och långa stycken piggar vi upp läsaren.