4 mars 2022 | Ditte Skoglund

Konsten att göra en Fredrik

Nu ska jag berätta för er om Fredrik. Fredrik var min lärare i samhällskunskap på gymnasiet.

Fredrik är en av anledningarna till att jag ville bli lärare från första början. Det som gjorde Fredrik speciell var att han var sådär enormt allmänbildad. Han hade också ordets gåva och det där var en oslagbar kombination.

Jag har ett starkt minne av hur Fredrik förberett en lektion i samhällskunskapen, men att när han fick en fråga om konflikterna i Somalia helt sonika strök grundplaneringen och istället spenderade lektionen med att ta oss genom Somalias historia. Jag var så imponerad. Jag önskade att även jag en dag skulle kunna trollbinda ett helt rum med unga människor med hjälp av fakta och kunskap.

Jag är övertygad om att lärares, och andra vuxnas, driv och önskan att lära mer smittar av sig. Jag är också säker på att om jag har ett genuint intresse för något kommer det märkas. Jag tror stenhårt på att om jag bubblar när jag pratar om uppställning i matte, då är chansen enormt mycket större att även mina elever går in med en positiv inställning.

Häromdagen hade jag en av de bästa lektioner jag någonsin haft. Min planering var att vi skulle prata om skillnader från förr och nu, med avstamp i Madicken (vi hade tema Astrid Lindgren). En elev frågade mig varför alla i avsnittet var vita. Där tog vi avstamp och jag strök grundplaneringen. Eleverna spottade ur sig frågor om allt mellan himmel och jord. Vi gick från ett samtal om varför Sverige är mer mångkulturellt nu, om vikten av representation, vi pratade om krig, flykt och den stundande klimatkonferensen. Någon ville sedan fråga om Franska revolutionen och därifrån hamnade vi i följdfrågor om demokrati. Vi tog oss sedan till Karl XII och fick till slut avrunda samtalet med att återigen prata en sväng om miljö och klimat. Det fanns inte alltid en röd tråd mellan elevernas frågor, men det var fantastiskt att få ta del av deras funderingar och hur de associerade.

Min klass var trollbunden och min allmänbildning ställdes verkligen på prov. Jag hade gjort en Fredrik.

Kort om skribenten:

Ditte Skoglund är lärare för åk 2–3 på Fridaskolan i Helsingborg. Hon är utbildad grundskollärare och är svenska som andraspråk-/SFI- och idrottslärare samt läst specialpedagogik och genusvetenskap. Hon sitter också i förbundsrådet för Lärarförbundet. Hon är även ett stort Arsenal-fan.