GÖRAN FRÖDIN, MUSIKLÄRARE:
Varje dag är ett liv i läraryrket. Det är i samarbetet och mötet med eleverna som arbetsglädjen ligger.
En lovsång till varenda unge
Musikläraren Göran Frödin vill slå ett slag för att varenda unga ska hitta sin egen kreativa och konstnärliga begåvning. Själv vill han lära sig skriva för att motivera behovet av musik i skolan.
Varför sökte du stipendiet Lärare skriver?
Jag har alltid skrivit mycket, framför allt sedan gymnasiet då min svensklärare upptäckte och bekräftade min begåvning att uttrycka mig i text. Då ville jag förändra världen som journalist. Men jag kom aldrig vidare på det spåret under universitetsåren, men nu vill jag ge skrivandet en ny chans. Jag vill utvecklas och stärka mitt självförtroende på området. Det kan komma till användning både i mitt arbete och privat.
Vad vill du åstadkomma med ditt skrivande?
Jag vill utveckla musikämnet i skolan. Då måste jag också kunna formulera mig väl gentemot skolledningen, både för att kunna belysa behovet av musik och poängen med ämnet.
Arbetsmiljön för musiklärare är ofta eftersatt och det vill jag bidra till att förändra. Fler halvklasser vore till exempel bättre för både arbetsmiljön och elevernas kunskapsutveckling. För många helklasser per vecka kan knäcka hälsan hos vilken musiklärare som helst, något jag själv har fått erfara.
Vad är så speciellt med läraryrket?
Som lärare har jag möjlighet att göra skillnad i unga människors liv. Varenda unge har en röst som vill komma fram, antingen i sång, spel eller genom andra uttryck som text, bild, video, tal eller rap. Jag var själv förbisedd i grundskolans musikundervisning, trots att jag hade talang så kom det aldrig fram. Därför brinner jag för att låta alla elever testa på musik och skapande och hitta sin egen kreativa och konstnärliga begåvning. Det är en mänsklig rättighet att kunna uttrycka sig.
Vad utmärker en bra lärare?
En bra lärare engagerar sig i sina elever och bryr sig om dem. En bra lärare odlar sina egna intressen för att i sin tur ge eleverna näring. Med öppenhet för lärande, av kollegor och elever, främjas lärarens egen utveckling. Hen kan därigenom utvecklas i sin yrkesroll och ge ännu mer.
Ditt bästa råd till nya lärare?
Tro på dig själv och din förmåga. Testa dina idéer och var öppen för att utvecklas. Ge dig själv tid att växa. Samarbeta väl, men lita alltid på att det du har att bidra med är viktigt och bra.
Så tyckte stipendiaten:
ELEV: Göran Frödin
JOBBAR SOM: musiklärare
SKOLA: Gymnasiesärskolan i Göteborg
KURS: Lärare skriver, Biskops Arnö
TID: vecka 26, 2021
KURSBETYG:
BÄST: Helheten. Lärare + samtal med kollegor + upplägg + miljö.
SÄMST: Inget.
DET TAR JAG MED MIG FRÅN KURSEN: Ökad tillit till min förmåga att skriva utifrån syfte, mål och att driva en tes. Lärdomar om hur journalistisk text fungerar.
Stipendiaten väljer:
Tjockbok | Ljudbok |
Fotbolls-EM | Bok i hängmatta |
Padel | Paddla |
Dataspel | Brädspel |
Distans | På plats |
Streamad serie | Podd |
Tjockbok |
Ljudbok |
Fotbolls-VM |
Bok i hängmattan |
Padel |
Paddla |
Dataspel |
Brädspel |
Distans |
På plats |
Streamed serie |
Podd |
Vill du veta mer om stipendiet? Läs mer