EMILY ÅHLÉN, GRUNDSKOLLÄRARE:
Om skrivarkursen: kreativitet stimuleras oavsett uppdrag och sammanhanget, miljön och gruppen har tillfört massor.
Undervisningens utmaningar
Grundskollärare Emily Åhlén gillar att diskutera skolfrågor och hon ville lära sig skriva bättre för att tydliggöra undervisningens utmaningar för utomstående på ett mer begripligt sätt.
Varför sökte du stipendiet Lärare skriver?
Skolans uppdrag intresserar mig verkligen. Jag gillar att diskutera skolfrågor. Jag har alltid haft stor behållning av att formulera mig vid utvärderingar och framåtsyftande planeringar av utvecklingsarbeten. Det är både stimulerande och utmanande att skriva om det jag ser och upplever som problematiskt och att skildra det som fungerar bra och försöka komma underfund med vilka framgångsfaktorerna är. Stipendiet sökte jag för att jag tycker om att skriva och ville ha mer tid för det.
Vad vill du åstadkomma med ditt skrivande?
Jag vill tydliggöra undervisningens utmaningar så de blir mer begripliga för utomstående. Lärare har ett mycket komplext jobb och det tar många år att riktigt behärska yrket. Det är så mycket tyst kunskap och fingertoppskänsla som kommer av erfarenhet. Elevers olikheter, gruppers olikheter och praktiska förutsättningar påverkar lärandet. Yttre faktorer som lektionslängd, tid på dagen, om eleverna har ätit och sovit bra påverkar också lärandet, liksom koncentrationssvårigheter och olika typer att funktionsvariationer. Allt spelar in. Och kan jag skildra det så att beslutsfattare och allmänhet förstår att vi som jobbar med uppdraget vet bäst, kanske det kan resultera i att vi får deras förtroende att både göra jobbet och påverka förutsättningarna.
Ditt bästa råd till nya lärare?
Jobba inte ihjäl dig. Acceptera att du inte räcker till. Du måste ta hjälp av kollegor eller närmaste chef när du behöver stöd och när du håller på att du drunknar i arbete. Notera vad som funkar bra i undervisningen och håll fast vid det så att du är trygg. En trygg lärare ger trygga elever. Gör din undervisning till din. Reflektera över det som inte går så bra och försök att hitta orsaken till varför. Ibland behöver eleverna förstå ett nytt arbetssätt innan det blir ett redskap för lärande, så ha inte för bråttom med att ändra ditt upplägg. Be elever om feedback och jobba framför allt på att bygga relationer med dina elever.
Så tyckte stipendiaten:
ELEV: Emily Åhlén
JOBBAR SOM: grundskollärare i musik och svenska, i årskurs 4–9
SKOLA: Högalidsskolan, Stockholm
KURS: Lärare skriver, Biskops Arnö
TID: vecka 30, 2022
KURSBETYG:
BÄST: Samtalen om våra texter i workshop och utmaningen att stryka text!
SÄMST: Att det pågick en flöjtkurs samtidigt (får man säga så som musiklärare??)
DET TAR JAG MED MIG FRÅN KURSEN: Att jag lyckades beröra med mina texter. Det uppmuntrar mig att fortsätta skriva och söka publicitet.
Stipendiaten väljer:
Tjockbok | Ljudbok |
Fotbolls-EM | Bok i hängmatta |
Padel | Paddla |
Dataspel | Brädspel |
Streamad serie | Podd |
Tjockbok |
Ljudbok |
Fotbolls-VM |
Bok i hängmattan |
Padel |
Paddla |
Dataspel |
Brädspel |
Streamed serie |
Podd |
Vill du veta mer om stipendiet? Läs mer