17 maj 2021 | Fredrik Sandström

Litteraturälskande lärare

Fredrik Sandström, lärare i svenska och styrelseledamot i Lärarstiftelsen bloggar här under de kommande två veckorna.

På min låg- och mellanstadieskola låg biblioteket i mitten av skolan. Där fanns lugnet och bilderböckerna. Jan Lööf och Gunilla Bergström – Sagan om det röda äpplet, Pelle, monstret under sängen och den bortskjutna fotbollen, tidningen och pipan, sågen och Alfons önskan att pappa ska vara med i leken.

Min mellanstadielärare Ulla-Britt högläste Onkel Toms stuga och mitt första möte med rasism, mänskliga rättigheter och frihet präglar mig ännu idag. I Oliver Twist fick jag höra talas om människor och miljöer jag inte visste fanns. I andäktig tystnad lyssnade vi på Olivers äventyr bland föräldralösa, unga kriminella, prostituerade och cyniska vuxna. Det kanske viktigaste – upprättelsen – att trots motgångar och hopplöshet ändå till sist få ordning på livet.
På mellanstadiet hittade jag i bibblan Olov Svedelids historiska romanserie med bland annat Slottet brinner och Min mor är ingen häxa. Max Lundgren, Ulf Stark, Barbro Lindgren. På högstadiet J.R.R. Tolkien, Tintin och Fantomen.

När Patti Smith framförde Dylans A hard rain’s a-gonna fall på Nobelprisutdelningen 2016, och uttryckte hans ord med emfas och som om hela sakernas tillstånd i världen stod på spel, rycktes jag 25 år tillbaka i tiden. Min gymnasielärare i svenska lät mig skriva ett arbete om Bob Dylan. Dylan har ju inget direkt med svenska att göra, men ändå tilläts jag under ett års tid dyka ned i hans litterära låtskatt, under skoltid dessutom!

Under hela min skoltid har jag mött lärare som har älskat litteratur. En stilla undran – Får dagens elever möta lärare som läser och värdesätter litteratur på samma sätt?

Intervju med:

NAMN: Magnus Ekwall
GÖR: Enhetschef Kulturskolan Malmö
AKTUELL MED: har fått Lärarstiftelsens Alice Tegnérstipendium på 20 000 kr

Magnus bästa tips:
  • Ha lagom ambitionsnivå när det gäller val av låtar, rörelser och logistik. Ställ krav att alla ska kunna göra sitt bästa.
  • Börja i mindre skala och låt ”Tvåornas kör” växa och utvecklas över tid.
  • Ha roligt! Det är roligt att sjunga och mötas. Det tycker både vuxna och barn.
  • Känna igen klassiska svenska sånger, visor och ramsor.
  • Lyssna på körens egna youtube-kanal