Krönikor
Skolhuset
LÅNGT FÖRE elementen fanns, fanns skolor. Vissa skolor hade goda uppvärmningsmöjligheter med kakelugnar och ved. Andra skolor saknade både det ena och det andra och hade glipor i väggarna så att snöflingorna föll igenom.
Lärarstolthet
DET HÄR ÄR Maria Rönns sista inlägg på Lärarstiftelsens blogg, för den här gången. Om lärarstolthet, tvivel och det speciella med läraryrket.
Tillbaka i verkligheten
IDAG ÅTERKOM JAG till min lärartjänst på Söderslättsgymnasiet, där jag för många år sedan fick min första läraranställning som nyexaminerad gymnasielärare i svenska och historia. Det var ett vikariat i några klasser vars ordinarie lärare blivit sjuk. Nu är jag tillbaka där allt började, som legitimerad lärare med både yrkeserfarenhet och erfarenhet som fackligt förtroendevald på alla nivåer i Lärarförbundet med mig.
Är alla experter på skola?
VAD HÄNDER när de subjektiva minnena av gårdagens skola används som exempel, svart på vitt, på vad som behövs i dagens skola, och vad som de facto är bra undervisning och bra skola? Tänk om skolforskningen fick ta mycket större plats i den allmänna debatten?
Vad skulle Fridtjuv ha sagt?
MARIA RÖNN, styrelseledamot i stiftelsen och vice ordf i Lärarförbundet frågar sig vad skulle Fridtjuv Berg ha sagt om dagens skola. Idag ser vi det som en självklarhet att skolan ska ge alla barn och elever samma möjligheter oavsett social bakgrund. Samtidigt ser vi hur likvärdigheten minskar i mätning efter mätning.
Är matriser och uppdragsbeskrivningar lösningen?
MARIA RÖNN, styrelseledamot i Lärarstiftelsen och vice förbundsordförande i Lärarförbundet, har tagit över stafettpinnen i Lärarstiftelsens blogg! I sitt första inlägg skriver hon om lärares professionella yrkesutövning, om matriser och uppdragsbeskrivningar.
Julhälsning från Eva-Lis Sirén
EN JULHÄLSNING från ordf Eva-Lis Sirén. En dag kommer vi att kunna berätta för varandra om det här märkliga året. Hur vi saknade och hjälpte varandra, hittade nya sätt att umgås och blev åskådare till hur olika förhållningssätt individer och länder kan uppvisa inför en pandemi som också blev politik. Medan världen väntar på sitt vaccin.
Motivation, engagemang och elever med driv
EXPERIMENTELL lärandeverksamhet. Vad tänker du på när du hör ord som motivation, engagemang och elever med driv? Själv tänker jag omedelbart på de många lektioner jag observerat på Skola 91 (jo, den heter faktiskt så) i Moskva.
Innehållets behandling
VAD TÄNKER DU PÅ när du hör ord som innehållets behandling? Jag tänker att det är en fråga som i allt för liten utsträckning diskuteras. Det är det som kan göra skillnad för elevernas kunskapsutveckling.