29 maj 2021 | Fredrik Sandström
Att upptäcka och undersöka språket i litteraturen
Under våren har vi läst Trollkarlens hatt av Tove Jansson i en sjua. I första kapitlet vaknar Mumintrollet och upptäcker att Snusmumriken inte ligger i sin säng.
Efter läsningen av första kapitlet undersöker eleverna några ord, bland annat de rödmarkerade nedan. Vi tar reda på vad de betyder, skriver om meningarna och försöker skapa nya där orden ingår i helt andra sammanhang. Därefter får eleverna en liten skrivuppgift där de ska försöka fånga stämningen i bokens inledning, det nyvakna, nyfikna och nya, samt kontrasterna mellan den kalla vintern som varit och ljumma våren som kommit.
Efter en stund hör en elev av sig på chatten: ”Jag vill bara skicka vad jag skrev”. Eleven är bubblande glad över orden han har använt och innehållet han har formulerat. Med denna solskenshistoria avslutar jag min bloggserie om litteratur, läsning och skrivande i skolan:
Filip sitter i köket och pluggar. Han går och öppnar ett fönster nära köksbordet för att ta lite frisk luft. Han sticker ut huvudet i den svala vårluften. Han ser de inte så glada molnen på himlen, vilket leder hans blick ner mot de nakna vårträden. De måste frysa, tänker han. Gräset är lite små grönt, precis som det alltid är på våren. Ute på gräset fnattar en liten pojke runt. Bredvid gräsmattan står, vad Filip tror är mamman till pojken med en barnvagn. Pojken verkar också ha en lille bror med myror i brallan, för han försöker hala sig ur barnvagnen. Filip lägger märke till en äldre dam lite längre bort, hon har en hund som tassar omkring henne. Han hälsar på damen som skiner upp i ett leende. Så gör också Filip.