Krönikor
Lärardrivna forskningsprojekt
PROFESSOR INGER ERIKSSON fortsätter sitt gästbloggande här på Lärarstiftelsen med ett inlägg om lärardrivna forskningsprojekt, learnings studies och STLS.
Kollaborativa forskningsprojekt
KOLLABORATIVA FORSKNINGSPROJEKT Vad tänker du på när du hör ord som kollaborativa forskningssätt? Själv tänker jag på hur svårt det många gånger är att få till ett verkligt kollaborativt arbete: lärare och forskare. Det är så lätt att lärare ser sin medverkan som att gå på kurs – att de ska lära sig något av de deltagande forskarna.
Forskul och den praktikutvecklande forskningen
PROFESSOR INGER ERIKSSON, vår nytillträdda redaktör på tidningen Forskul gästar Lärarstiftelsens blogg fram till jul. Hon kommer att skriva om praktikutvecklande forskning, lärardrivna forskningsprojekt, motivation, engagemang och elever med driv.
Lärarorganisationens idé idag
NÄR DE FEM STOLTA lärarna träffades i Vekerum, diskuterade de sannolikt pedagogiska och metodiska spörsmål liksom kravet på en skola för alla och folkbildning. År 1842 kom folkskolestadgan som innebar att alla barn blev skolpliktiga. Alla skulle kunna räkna och skriva.
Engagemang
JAG VILL ENGAGERA MIG för att förverkliga lärarorganisationens idé! Vem vill bli företrädare/ombud/ledare för lärarorganisationen med sin idé på våra arbetsplatser? Frågan ligger där och skaver lite ändå. Först och främst behöver alla lärare visa sitt eget engagemang för idén genom att vara medlem. Har du kollegor som inte är medlemmar. bidrar du genom att hjälpa dem att bli medlemmar. Ju fler vi är, desto starkare blir vi - Sveriges lärare tillsammans.
Lärarnas förtroende
OM DEN GEMENSAMMA idén skall kunna förverkligas behöver både den enskilda läraren och hela lärarkåren ha elevens och samhällets förtroende. En viktig fråga blir då hur byggs detta förtroende? Jo, förtroende skapas i relationer.
Att tillsammans påverka framtiden
ENSAM ÄR DET SVÅRT att förverkliga sin idé. Tillsammans kan vi däremot förflytta berg. Jag vet inte om det var tanken hos de lärare som bildade Sveriges första folkskollärarförening på ett litet berg i Vekerum i
Att drivas av en idé
ATT FÅ EN IDÉ och att börja förverkliga den är en fantastisk kraft för människor. Det ger mening och glädje i livet. Det är en kreativ kraft samtidigt som det är en viktig känsla av att förändring är möjlig. Våra idéer påverkas självklart av det sammanhang vi befinner oss i.
Att resa bort och komma hem
MAN MÅSTE RESA BORT för att kunna komma hem. Mitt vuxna jag ser vad barnet inte såg. Jag växte upp i en bygd där sagor, berättelser, författare och kultur var självklara.