Kritiskt förhållningssätt – mer än bara källkritik

Avsnitt 28, 2025

ATT KUNNA SKILJA mellan fakta och åsikter och förstå att värderingssystem är komplexa och föränderliga är viktigt för att elever ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till opinionsbildande texter. Det visar en studie med gymnasieungdomar som undervisades i samhällskunskap för att utveckla kritiskt tänkande.

STUDIEN KOM TILL när forskaren Anja Thorsten och tre lärare i samhällskunskap på gymnasiet ville ta reda på hur undervisningen kan utformas för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt som sträcker sig längre än traditionell källkritik som framför allt fokuserar på vem som har publicerat, var och när – nästan som en checklista. ”Vill man påverka så kan man ju fortfarande framstå som väldigt trovärdig och checka i de punkterna ändå ”, säger Mikael Scheibel-Sahlin, lärare i samhällskunskap och svenska på Berzeliusskolan i Linköping som deltog i studien.

Läs mer

ÄVEN OM DE TRADIOTIONELLA källkritiska redskapen och verktygen fyller en funktion behöver de problematiseras för att eleverna ska kunna förhålla sig källkritiska till det omfattande och komplexa informationsflödet från bland annat nyhetsredaktioner, vänner, makthavare och kommersiella aktörer som vill påverka ungdomarnas åsikter och handlingar.

I STUDIEN FICK ELEVERNA analysera opinionsbildande texter, exempelvis ledare och debattinlägg, och resultatet visade att det kritiska förhållningssättet var bristande och att fem kritiska aspekter var särskilt betydelsefulla för hur kritiskt tänkande utvecklas. De kritiska aspekterna presenteras i avsnittet och kan användas av lärare som underlag för planeringen av undervisning.
Anja Thorsten, docent vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet och Mikael Scheibel-Sahlin är gäster i avsnittet.

ARTIKELN I FORSKUL, som de skrev tillsammans med gymnasielärarna Martin Wickman och Therese Tunek, heter “Det skulle kunna vara fakta, men det vet vi inte” – en studie om kritiskt förhållningssätt i gymnasieskolan och är publicerad i nr 2, 2019, volym 7.

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Mikael Scheibel-Sahlin är gymnasielärare i samhällskunskap och svenska på Berzeliusskolans gymnasium i Linköping, och Anja Thorsten docent i pedagogik vid Linköpings universitet.