Krönikor
All kunskap är bra, men all kunskap är inte lika bra
KUNSKAP MÖJLIGGÖR nya sätt att betrakta och påverka världen. Men vilken form av kunskap bör eleverna införliva för att kunna utveckla ett kritiskt förhållningssätt till omvärlden?
Elever ska minnas det skolan vill lära dem!
PETER HABBE, Lärarstiftelsens stipendiat till Innovativt lärande 2019, bloggar om inlärning och minnet.
Till det läsande barnets försvar
DÅ JAG VAR LÄSAMBASSADÖR föreläste jag i en barnbokhandel. Efteråt kom en förälder fram till och visade mig två böcker och frågade vilken hen skulle välja till sitt barn?
Välkomna till en ny höst
SAKTA SMYGER sommardagarna över i stråk av höst. Än stannar doften av svarta vinbärsbuskarna, synen av fjärilstsunamin i kungsmyntan och minnet av bästa sommarpraten kvar. Arbetet drar igång men i vilka former höstens mötesverksamhet, projekt och event kommer att kunna genomföras återstår ännu att se. Än lever vi med pandemin och effekterna.
Att upptäcka och undersöka språket i litteraturen
OM LITTERATUR i skolan och vad Tove kan göra med språket för en elev.
Litteraturens plats i grundskolan
SVENSKA ÄR ETT ÄMNE om och med litteratur. Mer om detta i Fredrik Sandströms fjärde inlägg.
Litteraturälskande lärare
PÅ MIN låg- och mellanstadieskola låg biblioteket i mitten av skolan. Där fanns lugnet och bilderböckerna.
Hur blev jag en läsare egentligen?!
I MITT BARNDOMSHEM fanns det nästan inga böcker och i släkten inga vuxna läsande förebilder. Min storebror läste Buster och det blev ingången till seriernas värld.
En skola ska bada i litteratur
OM BÖCKER I SKOLAN, läsning och litteraturälskande lärare. Fredrik Sandström, lärare i svenska och styrelseledamot i Lärarstiftelsen har tagit över bloggen två veckor framöver.