Krönikor
Med taktpinnen som vapen
Sverige börjar nu öppna upp ett stängt samhälle efter pandemin. Afghanistan börjar stänga ner ett öppet samhälle efter talibanernas maktövertag. På vår skola gläder vi oss åt att alla elever nu kan plocka fram sina instrument för att börja möta publik igen. På ANIM i Afghanistan sörjer man att de kvinnliga eleverna fått fly för sina liv och att instrumenten är sönderslagna.
I rörelsen vilar tanken
OM ETT AV kulturskolans fundamentala uttryck - rörelse.
Våga vara modig
JAG SÅG I ÖGONVRÅN att något var fel. Men benen hade redan påbörjat sin väg genom korridoren för ett visst ärende, så det fick vara. På tillbakavägen framträdde dramat tydligt.
Kulturskolerektor ny gästbloggare
EFTER EN FANTASTISK fin upplevelse som elev på ”Lärare skriver” är pennan vässad och tangentbordet oljat! Nu kan orden ramla ut och meningar ta form.
Hur lärare lär och utvecklas
JESSICA ERIKSSONS FJÄRDE och sista inlägg som gästbloggare handlar om den sista punkten i den värdegrund som ska genomsyra lärarutbildningarna vid Karlstads universitet.
Teori och praktik i samverkan
I DETTA INLÄGG fortsätter jag att berätta om vårt arbete med utvecklingen av lärarutbildningen vid Karlstads universitet, och har kommit fram till den andra punkten av tre i vår värdegrund. Tanken är att värdegrunden ska genomsyra hela lärarutbildningen, både i det strategiska arbetet och i den konkreta undervisningen och forskningen. Den går hand i hand med vår övergripande vision.
Lärarblivandet i fokus
OM LÄRARUTBILDNINGEN idag och framåt, och vilken värdegrund den bygger på. Om det skriver Jessica Eriksson i sitt andra blogginlägg.
Kvalitetssäkrad lärarutbildning
LÄRARUTBILDNINGEN sedd inifrån. Jessica Eriksson, dekan för lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet bloggar nu fyra veckor framöver om samverkan mellan teori och praktik inom lärarutbildningen.
En lärare vet att ställa rätt frågor i rätt ordning
I MITT SISTA BLOGGINLÄGG vill jag hylla den enskilde läraren. Att vara lärare är att äga en akademisk profession. I det ingår ett självständigt förhållande till läraryrkets olika aspekter och komplexitet.