Nyheter
Från riksdagsseminarium och rapportsläpp: Varför gillar inte unga att läsa?
”VI VUXNA MÅSTE VISA större nyfikenhet på vad barn läser, inte bara uppmana dem att läsa”. Det var en av slutsatserna som kom fram när representanter för lärarkåren, läsrörelse och politik samlades för att tillsammans diskutera en av vår tids stora utmaningar: varför unga inte gillar att läsa. Under seminariet presenterades också rapporten Ett läsvänligt land, om utmaningarna kring ungas läsning i Sverige.
Skolan i bild
NU ÄR DEN ÄNTLIGEN HÄR – boken med alla inskickade bilder av skolan från lärare och elever runt om i landet. Vi har fått in bidrag från norr till söder, från förskola, grundskola och gymnasium.
Nytryckt julhälsning från 1907
Nu är det snart jul igen. Det vill vi fira med ett nytryck av barntidningen Jultomten, en faksimil från 1907. När tidningen gavs ut var syftet att inspirera barn till att läsa mer genom bra berättelser och fantasifulla bilder. Nu vill vi fresta dig med en julhälsning från förr och den här jubileumsutgåvan.
Fler unga läser under pandemin
NY UNDERSÖKNING om ungas läsning. Ungas läsande ökar för första gången på länge. I en ny undersökning kommer goda nyheter i en annars nedåtgående trend. Var tredje ungdom läser mer än innan pandemin.
Högre särskilt stipendium 2020
HÖGRE SÄRSKILDA STIPENDIUM har 2020 tilldelats professor Ingrid Carlgren och professor Pernilla Nilsson. Stipendiet är på 20 000 kr ur Anna och Per Borghs testamentsfond, och är det stipendium som Lärarstiftelsen delar ut som premierar insatser för läraryrket. Båda får det med motiveringen: för framgångsrika insatser inom forskning och utredning inom det pedagogiska området i Sverige.
Ny redaktör för Forskul
NY REDAKTÖR FÖR FORSKUL Inger Eriksson som är professor i pedagogik med inriktning mot lärande och läroplansteori och docent i didaktik vid Stockholms universitet har utsetts till redaktör efter Ingrid Carlgren.
Nytt nummer av Forskul ute nu
NYTT NUMMER AV FORSKUL Behöver du något att läsa i hängmattan? Lärarstiftelsen föreslår det rykande färska numret av Forskul, forskningstidsskriften om undervisning och lärande! I detta nummer kan du läsa om hur en TIG-svets ska läggas och hur man kan utveckla undervisningen kring detta. Och vad innebär en interaktiv skrivtavla för läs-och skrivundervisningen egentligen? Och hur ser den matematiska kunskapsutvecklingen ut för barn från fem år fram till de startar förskoleklass?
Musiken – en väg in till språket
GRATTIS GUNILLA KARLEN som har tilldelats 15 000 kr från Lärarstiftelsen och Alice Tegnérs fond för sitt arbete med musik och språk.
2020 års innovativa lärare
NU ÄR 2020 ÅRS stipendiater till Innovativt lärande utsedda. Sju projekt har tilldelats medel från Lärarstiftelsen på totalt 402 000 kr.