Nyheter2025-10-25T10:56:47+02:00

Nyheter

Västerbottens museum

15 maj 2018|

NU HAR TUREN kommit till Umeå! Västerbottens museum visar nu utställningen som firar Folkskolans 175 årsjubileum ”En sagolik skola” över sommaren och fram till den 26 augusti. Lördagens invigning bjöd inte bara på strålande vackert väder utan även på tal av museichef Ulrica Grubbström och Lärarstiftelsens ordförande Eva-Lis Sirén. Det var fullsatt, och stora som små fick njuta av ”flourtantsrapp” då de två fd flourtanterna (vida kända i hela Umeå) berättade om sin tid som tandhälsans väktare och som avslutade sitt framförande med en bejublad rapp och flourskölj ur autentiska plastmuggar.

Unik utställning om svenska skolans framväxt

19 april 2018|

Pressmeddelande. Med siktet inställt mot framtiden och skolans utmaningar vill utställningen En sagolik skola uppmärksamma folkskolan som ett av Sveriges viktigaste demokratiprojekt genom tiderna. Utställningen som nu öppnar på Västerbottens museum i Umeå gör nedslag i skolans, lärarnas och skolbarnens situation genom åren och visar verk från Barnbiblioteket Saga– en av Sveriges största lässatsningar någonsin och som lanserades vid förra sekelskiftet.

En sagolik skola öppnar på Malmö Museer

11 januari 2018|

2017 FYLLDE DEN SVENSKA folkskolan 175 år. Det firar Lärarstiftelsen med den turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år, som invigdes på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i mars förra året. Nu har turen kommit till Malmö Museer. Där visas utställningen 27 januari – 22 april 2018. En sagolik skola – Folkskolan 175 år är en lekfull exposé över skolans och läraryrkets utveckling och roll i det svenska samhället från 1800-talet till idag.

Stipendiet Innovativt lärande Teknik/Ekonomi

22 december 2017|

STIPENDIET INNOVATIVT LÄRANDE med fokus på teknik/ekonomi har tilldelats Fredrik Bernelf och Beate Tutschku på gymnaiseskolan Knut Hahn i Ronneby. De får 100 000 kr från RET:s undervisnings- och forskningsstiftelse, som förvaltas av Lärarstiftelsen, för att få fram en metod för hur man kan arbeta med metakognition i ekonomiämnena och med ett språkutvecklande arbetssätt förbättra elevernas lärande

Till toppen