Vad ska elever lära sig inom idrott och hälsa?

Avsnitt 22, 2024

TROTS ATT GYMNASIEELEVER utvecklades socialt, emotionellt och lärde sig värderingskunskap inom Idrott och hälsa uppfattade de att deras betyg baserades på ämnesspecifik kunskap och fysisk prestation: exempelvis om man spelade fotboll och kunde reglerna bra. Det visar en studie som forskaren Nina Westrin Modell berättar om i det här poddavsnittet av Lärare & Forskning.
Läs mer

SOM IDROTTSLÄRARE undrade Nina Westrin Modell vilken kunskap som egentligen räknades till ämnet idrott och hälsa och vad som skulle bedömas. Trots att det framgick av läroplaner och kursplaner upplevde hon att både elever och kollegor inte riktigt visste eller saknade en gemensam uppfattning. Frågan ställdes på sin spets när vissa elever inte ville vara med på lektionerna för att de inte redan kunde spela fotboll, simma eller dansa. Den inställningen var unik för ämnet: ingen elev tvekade att delta i lektioner i engelska eller matematik för att de inte redan kunde ämnet.

NÄR NINA BÖRJADE FORSKA vid Linnéuniversitetet upptäckte hon att forskningen bekräftade hennes uppfattning. Hon har sedan dess bland annat undersökt och försökt förstå hur elever på gymnasienivå uppfattar ämnet idrott och hälsa genom hur de uppfattar lärarnas bedömningspraktik.
I en studie med elever från två klasser i årskurs 2 på en gymnasieskola undersökte hon dels vad eleverna uppfattar att de lär sig, dels vilka kunskaper som de uppfattar bedöms i idrott och hälsa. Resultatet berättar Nina om i det här avsnittet av Lärare & Forskning!

STUDIEN OCH INTERVJUN UTGÅR FRÅN en artikel i den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, volym 12, nr 1, 2024, Idrott och hälsa – ett rum för bildning.

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Nina Westrin Modell är universitetsadjunkt och doktorand i pedagogik. Hon forskar om lärande, bildning, bedömning och betygsättning inom skolämnet Idrott och hälsa.