Utbildnings­historia

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Vad kan historien berätta?

Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?

Flytta på sommarlovet?

|19 juni 2024|

FÖRSTA VÄRLDSKRIGET fick flera högst påtagliga konsekvenser för Sverige. Bristen på importvaror gjorde att det vardagliga livet fick fler och fler begränsningar. Vissa varor ransonerades, andra blev dyrare, och vissa fick man knappt tag i.

Att rösta

|5 juni 2024|

JA ELLER NEJ? Det var den stora frågan i folkomröstningen 1994. Det man skulle rösta om var om var ifall Sverige skulle ansöka om att bli medlem i Europeiska unionen (EU) eller inte. Resultatet blev ett knappt övertag för ja-sidan.

Årtiondets vackraste skolbok

|29 maj 2024|

”OM VÅREN, OM VÅREN då är det allra bäst, då har vi så roligt och leka allra mest”. Så börjar en känd visa av Alice Tegnér som finns med i sångboken ”Nu ska vi sjunga!”.

VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar

Möt våra utbildningshistoriker

JOHANNA RINGARP
JOHANNA RINGARP

är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.

SARA BACKMAN PRYTZ
SARA BACKMAN PRYTZ
är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.
ESBJÖRN LARSSON
ESBJÖRN LARSSON

är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.