Historiker berättar
![]()
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Hugo Gyllander – författare, översättare och sagohyfsare
HUGO GYLLANDER gjorde en stor översättargärning men är idag tämligen okänd. Björn Sundmark har inom Sbi:s projekt om Saga-biblioteket läst hans brev till förlaget
Vinst i skolan i ett historiskt perspektiv
DEN NYLIGEN PRESENTERADE UTREDNINGEN om vinster i friskolorna saknar djupare historisk förankring och hade med fördel kunna fånga upp tidigare utredningars resonemang om vinst.
Totalförsvarskunskap – en bit samtidshistoria
TOTALFÖRSVARSKUNSKAP. Länge sågs undervisning om totalförsvaret som en mindre central del av skolans undervisning. Nu sker dock förändringar.
Musikämnet och de kommunala musikskolorna
EN NY SMÖRKNIV eller ”färdiga plagg” är mer ”matnyttigt” än musikkunskaper. Så sammanfattade musikdirektören Karin Ek musikämnets problem i relation till slöjdämnena.
En brevsamling berättar
VAD KAN EN BREVSAMLING berätta om arbetet på ett förlag? Lena Kåreland har djupdykt i Svenska barnboksinstitutets samling av bevarade brev till och från förlaget.
Ungdomens sovtider
HÄR OM DAGEN rapporterades om ett försök i en högstadieskola, där ungdomarna fått börja skoldagen en timme senare på morgonen: kvart över nio istället för kvart över åtta.
Våra utbildningshistoriker

REDAKTIONEN för våra sidor för utbildningshistoria består av forskarna Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson. Tillsammans skriver de inlägg, svarar på dina frågor och bjuder ibland in andra forskare att vara med.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar
När kan man säga att den svenska skolan var mest likvärdig?
För att kunna besvara den frågan behöver man bestämma sig för vad man menar med likvärdig. Är det att alla barn ska få samma
Läs mer
Vilken roll har den svenska skolan och lärarna spelat i ”svenskifieringen” av vår samiska befolkning?
Skolan har spelat en stor roll för hur den samiska befolkningen i Sverige behandlats. Så långt tillbaka som till 1600-talet
Läs mer
När skotten i Ådalen föll 1931 rapporterade bl a SvD onyanserat till fördel för militärens agerande. Vet vi något om hur denna händelse behandlades i skolan? Av de samtida lärarorganisationerna?
Tack för en intressant fråga!
Läs mer






