Utbildnings­historia

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

  • HISTORIKER BERÄTTAR. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson är forskare vid Uppsala- och Stockholms universitet och gör nedslag i skolhistorien. Vad hände då och hur ser det ut idag? Läs mer
  • HISTORIELÅDAN. Ställ en fråga om utbildnings- och skolhistoria så svarar våra jourhavande forskare. Eller läs vad andra har undrat över och fått svar på. Läs mer
  • PROJEKT & INSATSER. En sammanfattning av våra insatser för utbildningshistorien, från nu till då med flera projekt och historiska insatser. Läs mer

Vad kan historien berätta?

Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?

Enhetsskoletankens uppkomst

|21 maj 2025|

ENHETSSKOLETANKEN. Idag ser nog de allra flesta det som en självklarhet att vi har en gemensam grundskola och att alla barn har rätt till en god utbildning på lika villkor. Men när uppstod egentligen tanken om att alla barn borde få gå i samma skola?

Sexualundervisningens framväxt

|7 maj 2025|

SEXUALUNDERVISNINGEN ÄR ÅTER IGEN EN AKTUELL POLITISK FRÅGA. I en ny utredning föreslås att den stryks från läroplanens inledande delar, och därmed enbart lyfts i enskilda kursplaner. Ytterligare ett förslag är att den begränsas även i lärarutbildningen. I mer än 100 år har sexualundervisningen varit en viktig fråga i politiska debatter om skolans innehåll och den tjänar som ett nästan övertydligt exempel på att undervisningsinnehåll också är politik och ideologi.

VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar

Möt våra utbildningshistoriker

JOHANNA RINGARP
JOHANNA RINGARP

är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.

SARA BACKMAN PRYTZ
SARA BACKMAN PRYTZ

är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.

ESBJÖRN LARSSON
ESBJÖRN LARSSON

är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.