25 augusti, 2025

Föräldrars högläsning minskar redan när barnen blir fyra

Åtta av tio föräldrar läser högt för sina barn, men redan vid fyra års ålder minskar högläsningen hemma. Bland nioåringar är det bara hälften som ofta blir lästa för av en vuxen. Samtidigt vill många föräldrar läsa mer för sina barn, visar en ny undersökning om hemmets betydelse för barns läsning som gjorts av Lärarstiftelsen.

– Barn och ungas läsvanor formas tidigt och vanorna i hemmet spelar en avgörande roll. Att läsa högt för ditt barn är en av de viktigaste sakerna du kan göra som förälder för att stötta ditt barns läsutveckling, säger Malin Tufvesson generalsekreterare på Lärarstiftelsen.

ÅTTA AV TIO FÖRÄLDRAR, 79 procent, läser högt för sina barn varje dag eller flera dagar i veckan. Men redan när barnen blir omkring fyra år minskar högläsningen. Bland nioåringarna är det bara 55 procent av barnen som ofta blir lästa för av sina föräldrar eller en annan vuxen. Det visar en ny Novusundersökning som Lärarstiftelsen låtit göra.

BARN SOM BLIR LÄSTA för har i högre utsträckning föräldrar som ofta läser själva och antalet böcker i hemmet är fler. En majoritet av föräldrarna, 60 procent, vill läsa oftare för sina barn. Samtidigt upplever många att tidsbrist på grund av hushållsarbete, 43 procent, och trötthet, 31 procent, kommer i vägen.

– KORTA STUNDER MED högläsning som sker ofta gör mer skillnad än långa lässtunder som sker sällan. Att läsa högt dagligen är en god investering i barnets läsutveckling, säger Malin Tufvesson.

NÄR DET GÄLLER BARNENS EGEN läsning visar undersökningen att 74 procent av 6–9-åringarna är ”ofta-läsare” och läser själva varje dag eller flera dagar i veckan. Högst är andelen ofta-läsare bland barn som bor i hem där det finns många böcker och har föräldrar som själva läser ofta. Bland de allra yngsta barnen, 0–5 år, är det 33 procent som ”pre-läser” ofta, alltså som närmar sig egen läsning genom att bläddra böcker och titta på bilder varje dag eller flera dagar i veckan.

– BARN GÖR INTE SOM VI SÄGER, utan som vi gör. En vuxen förebild kan visa barn att läsning är viktigt och positivt. Forskningen visar också att högläsning från tidig ålder och vardagliga samtal om vad barnet läser betyder mycket för barns språk- och skrivutveckling, säger Malin Tufvesson.

RAPPORTEN ”EN LÄSVÄNLIG START PÅ LIVET” bygger på en enkätundersökning gjord av Novus på uppdrag av Lärarstiftelsen. Över 1 000 föräldrar till barn mellan 0 och 9 år har svarat på frågor om deras läsning i hemmet.