2 oktober, 2024
Stora läspriset till lekfullt samarbete i Stenungsund
För sitt arbete med att väcka förskolebarns läslust får två biblioteksmedarbetare och två förskollärare i Stenungsund Stora läspriset för de yngre åldrarna (0–5 år). Deras projekt Årsboken inspirerar och berör 360 barn, deras familjer, många pedagoger och ett helt bibliotek. Boken och läsupplevelsen står i centrum i detta kreativa samarbetsprojekt mellan bibliotek och förskola.
Sedan länge ger biblioteket i Stenungsund varje år en bok till alla barn i kommunen som ska börja i förskoleklass, men de senaste åren har gåvoboken fått sällskap av ett helt läsår med lekfulla och utvecklande aktiviteter. Förskolan och biblioteket började 2019 tillsammans arbeta mer fokuserat med boken och skapade en gemensam arbetsgrupp.
Effektivt samarbete mellan bibliotek och förskola
– Nyckeln till hela projektet är att vi samverkar metodiskt på ett nytt sätt, hittills enbart med befintliga resurser. Det gör att vi får större effekt på läsningen och bokintresset hos barnen, säger Ulrika Groth.
Hon är förskollärare och litteraturpedagog, anställd på biblioteket, och har tilldelats Stora läspriset för de yngre åldrarna (0–5 år) tillsammans med bibliotekarien Jennie Wall Wennberg samt förskollärarna Anne-Charlotte Holmblad och Anna Svedberg.
Samarbetet har utvecklats steg för steg och sker enligt en tydlig projektplan. Året med gåvoboken börjar nu med att arbetsgruppen väljer en bok, ett val som görs med stor omsorg eftersom barn och personal sedan ska arbeta länge med den.
Handledning som ger stor frihet
– Vi skriver också en gemensam inspirationshandledning med tips om hur arbetet med boken kan läggas upp, kopplat till målen i läroplanen. Detaljerna kan utformas under året för varje barngrupp med hänsyn till vad just de barnen är intresserade av, berättar Ulrika Groth.
I slutet av september hålls bokrelease på en gemensam arbetsplatsträff för pedagogerna på de 21 förskolorna i kommunen, där arbetsgruppen presenterar läsårets nya bok under inspirerande former.
– Det största arbetet sker när pedagogerna börjar tänka ut vad de ska göra just med sin barngrupp. Handledningen innehåller bland annat förslag på boksamtal och hur man kan fördjupa läsningen med hjälp av olika estetiska uttrycksformer. Pedagogerna utformar detta tillsammans med barnen. Förra året läste vi Den lilla träroboten och prinsessan vedträ. Vissa barn tyckte till exempel att träroboten var superspännande och byggde robotar, andra gjorde prinsessor av trä eller inredde hela sagoslott. Det brukar se väldigt olika ut i olika grupper, kreativiteten är stor.
Bokens karaktärer hälsar på
I mars får förskolorna ett brev från någon av bokens karaktärer som berättar att de vill hälsa på. Ulrika Groth och Jennie Wall Wennberg från biblioteket kommer sedan ut och träffar alla 360 barn, utklädda till figurerna i berättelsen, och lämnar också över varsitt exemplar av boken till barnen. Då kan de redan nästan allt utantill och känner väl till karaktärerna.
– Det är fantastiskt hur engagerade de är och frågar saker som ”hur kände du när du var i pojkens ficka?” eller ”varför väckte du inte din syster när ni var på båten?”. En gång sa ett barn ”jag ska berätta för mamma att ni i den här boken finns på riktigt”. Vi ser hur stor barnens värld när de får ta del av litteraturen. För dem spelar det inte så stor roll om man har upplevt något på riktigt eller genom en grupp och en bok. De vill vara en del av magin och gör berättelsen till egna erfarenheter, säger Ulrika Groth.
Barnen visar också upp vad de har skapat själva med utgångspunkt från årets bok, saker som plockas med till biblioteket för en samlingsutställning på våren. I samband med utställningen bygger biblioteket också upp en lekmiljö kring boken, ibland tillsammans med författaren.
Författarna inspirerar barn och pedagoger
Andra exempel på hur författarsamarbeten kan läggas upp är att arbetsgruppen bokade ett möte med Tom Gauld (Den lilla träroboten och prinsessan vedträ) på bokmässan och spelade in en film där han gör en hälsning till barnen. Cecilia Heikkilä (Den sista utposten) var med på en utbildningsdag med förskolan.
– På biblioteket träffar vi ofta författare och det är väldigt inspirerande. Vi vill gärna att pedagogerna i förskolan också ska få göra det, säger Ulrika Groth.
I maj genomförs Skogen runt, som är den gemensamma utedagen för alla blivande förskoleklassbarn i kommunen, och dagen inspireras av årets saga. Barnen möts av karaktärer från boken och stationer med uppdrag som anknyter till berättelsen. Även biblioteket medverkar denna dag.
Stora läspriset ger nu nya möjligheter att utveckla Årsboken-projektet vidare.
– Det är fantastiskt roligt och vi ska prata ihop oss i gruppen om hur vi ska ta vara på detta. Det är så otroligt roligt att det är ett läsfrämjande projekt som berör så många barn, pedagoger och familjer. Många bibliotek arbetar redan med gåvoböcker och många förskolor vill främja läsning hos barnen. Vi hoppas kunna inspirera fler att göra något liknande.
Utvalda gåvoböcker i Stenungsund
2020 Molnbullar av Baek Heena
2021 Den sista utposten av Cecilia Heikkilä
2022 Den lilla spenatgumman av Martin Widmark och Emma Karinsdotter
2023 Den lilla träroboten och prinsessan vedträ av Tom Gauld
2024 Mumintrollen och den osynliga gästen av Tove Jansson, Cecilia Davidsson och Filippa Widlund
Kort om Stora läspriset 2024
- Stora läspriset delas ut till pågående projekt som främjar ungas läsförmåga.
- Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut till fyra grupper om minst två personer, varav minst en ska vara legitimerad lärare.
- I år delas priset ut i tre ålderskategorier: för arbete med barn 0–5 år, 6–11 år och 12–15 år. Varje grupp får 150 000 kronor.
- Stipendiaterna utses av en expertgrupp efter ett nomineringsförfarande.
- Prisutdelning skedde på Bokmässan i Göteborg den 27 september 2024.
- Stora läspriset är instiftat av Lärarstiftelsen och Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB , och delas ut för andra året i rad.
Citat från pedagogernas utvärdering av projektet Årsboken
”Barnen är insatta i berättelsen som ger uttryck i övrig undervisning på förskolan. Ett mysigt exempel är när vi gick på luffen och vi såg en jättefin rosenbuske – genast tänkte barnen på boken och sa ´det är kanske prinsessans äventyr med bebisen i rosenbusken´. ”
”Upplever att alla barn varit engagerade och delaktiga. Deras språkutveckling har stärkts genom att de i mindre grupp vågat vara mer framträdande.”
”Jag överraskades av hur många av mina barn som nästan knäckt läskoden efter att vi arbetat med boken. De är så väl förtrogna med vad som händer på varje sida att de i stället börjat fokusera på texten.”