Historiker berättar
![]()
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Läsårets omfattning – en historisk tillbakablick till tiden före 1970
LÄSÅRETS OMFATTNING När fick skolan de terminstider den har idag?
Nobelpristagaren Selma Lagerlöf
ÄNTLIGEN TILLDELADES EN KVINNA Nobelpriset i litteratur.
Hälsolära och faran med kaffe
HÖSTEN 1930 HÖLL LÄKAREN Carl August Ljunggren en serie föreläsningar i radio för skolbarn. Ämnet var hälsolära – det låg i tiden att undervisa om hygien, goda kostvanor och ett allmänt friskt och sunt levnadssätt.
En lärarutbildning i världsklass
EN LÄRARUTBILDNING I VÄRLDSKLASS, det sägs vara målet för den framtida lärarutbildningen.
Barnkunskap – ett skolämne som försvann
BARNKUNSKAP. Hur uppstod ämnet och varför försvann det?
Att undervisa i kristendom eller om religion
ATT UNDERVISA I KRISTENDOM ELLER OM RELIGION Hur har det sett ut i skolans historia?
Våra utbildningshistoriker

REDAKTIONEN för våra sidor för utbildningshistoria består av forskarna Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson. Tillsammans skriver de inlägg, svarar på dina frågor och bjuder ibland in andra forskare att vara med.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar
Varför infördes skolplikt i Sverige och när?
Frågan om den svenska skolplikten är lite komplicerad och svaret beror på vad man menar med skolplikt. Är det när man gör skolgång obligatorisk eller när alla behöver
Läs mer
Vilket år fick kvinnorna börja utbilda sig till lärare?
Innan folkskolans införande i mitten av 1800-talet fanns det inga särskilda regler för vem som fick undervisa barn, utan det var föräldrarnas ansvar att lära sina
Läs mer






