Stiftelsens historia
![]()

Lärarstiftelsens historia började redan 1880 när Sveriges allmänna folkskollärarförening, SAF, grundades. Lärarstiftelsen bildades först 1967 med uppdraget att förvalta SAF:s tillgångar. Det här är bakgrunden.
Efter riksdagsbeslutet 1842 om en allmän folkskola växte behovet av en rikstäckande organisation för folkskollärare. Anledningarna var flera. Lärarnas egen utbildning var bristfällig, lönerna låga, pensionerna dåliga, om de ens existerade. Man ville både höja folkskollärarnas status och förbättra undervisningen.
Äntligen samlade!
Det var först 1880 som Sveriges allmänna folkskollärarförening, SAF, bildades. Då fanns det 91 lokala lärarföreningar som visade intresse för att bilda en riksorganisation. På så sätt kunde folkskollärarna samlas och tillsammans driva pedagogiska frågor och förbättra villkoren för den nya lärarkår som växte fram.
Flera föreningar och ombildningar
I början av 1900-talet bildades flera föreningar för att stärka kåren: föreningen för kvinnliga folkskollärarinnor (1906), för småskollärarinnor (1918) och för manliga folkskollärare (1921).
Dessa tre föreningar blev sedan medlemmar när SAF ombildades till en federation på 1940-talet. Federationen upplöstes så småningom och bytte namn till Lärarstiftelsen 1967. Stiftelsens uppdrag var att ta tillvara de tillgångar som föreningen/federationen hade samlat under årtionden.
Föreningens främsta företrädare Fridtjuv Berg
En av SAF:s främsta företrädare var Fridtjuv Berg, som 1883 skrev boken ”Folkskolan såsom bottenskola”. I den boken förespråkar han ett sammanhållet skolsystem för alla samhällsklasser. Han var även ecklesiastikminister och ansvarig för stavningsreformen 1906, som avskaffade stavning med ”fv”, ”hv” och ”dt” för att underlätta undervisningen. Han gjorde betydande insatser för SAF:s utgivning av läseböcker, sagoböcker, tidningen Jultomten och mycket annat. Han var också en av initiativtagarna till föreningens utgivning av ”Pedagogiska skrifter”.
Fler eldsjälar – fler böcker
En annan viktig företrädare för föreningen var Alfred Dalin. Tillsammans med Fridtjuv Berg drev Alfred Dalin arbetet med att ta fram serien ”Läseböcker för Sveriges barndomsskolor”.
I bokprojektet engagerades flera namnkunniga svenska författare som till exempel Selma Lagerlöf, Verner von Heidenstam, Sven Hedin och Anna Maria Roos. Det resulterade i flera nya läseböcker:
- ”Nils Holgerssons underbara resa” av Selma Lagerlöf.
- ”Sörgården”, ”I Önnemo” och ”Önnemofolk” av Anna Maria Roos.
- ”Svenskarna och deras hövdingar” av Verner von Heidenstam.
- ”Från Pol till Pol” av Sven Hedin.
- ”Svensk vers” av Alfred Dalin.
- En bok om Sveriges historia, en kartbok och en geografibok av Fridtjuv Berg.
Redaktörerna Hammarlund
Två andra betydelsefulla personer för föreningen var makarna Emil och Amanda Hammarlund. Emil Hammarlund var ansvarig utgivare och redaktör för SAF:s tidning Svensk Läraretidning. Emil var också riksdagsledamot och ägnade sig åt skolpolitik. Tillsammans med Amanda Hammarlund drev han Sveriges Läraretidnings förlag. Amanda var från början ansvarig för kontakterna med författarna och konstnärerna. När Emil avled 1910 övertog hon rollen som redaktör. Amanda drev sedan förlaget fram till 1935, då Signe Wraner tog över arbetet.
Ordförandeskapet i SAF
Fridtjuv, Alfred och Emil var alla ordförande eller vice ordförande för SAF under olika tidsperioder och var tillsammans ansvariga för SAF:s inledande år. De lade alla stor vikt på utvecklingen av skolan, yrket och undervisningen.
Mer historia

EN SAGOLIK HISTORIA. Vi blickar tillbaka till när Lärarstiftelsens föregångare gav ut en mängd barntidningar, olika skolböcker och barnböcker. Här berättar vi om tre historiska framgångar: om tomten, ett alldeles sagolikt bibliotek och en underbar resa på en gås genom Sverige.
Läs mer om vår sagolika historia

I VEKERUM en sen augustikväll 1838 går fem män upp på Lundaberget för att diskutera ett bättre och närmare samarbete lärarna emellan. Den diskussionen resulterade i Sveriges första folkskollärarförening.
Läs mer om vad som hände i Vekerum

VI HAR EN UNIK KONSTSAMLING med verk av Elsa Beskow, Nils Kreuger, Carl Larsson och Jenny Nyström med flera, som användes som undervisningsmaterial för folkskolan. Sammanlagt handlar det om ungefär 1500 original som idag är värdefull konst. Och som vi gärna delar med oss av.
Ta en titt i vårt sagolika galleri

LEVANDE HISTORIA. Vi värna om vår historia och berättar gärna om den på olika sätt:
- Mer om våra projekt och insatser
- Tre forskare skriver utbildningshistoria
- Våra jourhavande skolhistoriker ger dig svar på dina historiska frågor
En historisk tillbakablick
OM VI SNEGLAR BAKÅT på vår föregångare, Sveriges allmänna folkskollärarförening, så bedrev de ett aktivt utvecklingsarbete med både bokutgivning och politiskt påverkansarbete. Här är några historiska exempel.


ELDSJÄLARNA HAMMARLUND, Amanda och Emil, startade Sagabiblioteket och utgivningen av barntidningen Jultomten. Tidningen gavs ut av Svensk läraretidnings förlag 1891–1935 och såldes via folkskollärarna. De fick tre öre per sålt exemplar men fick också ta del av förlagets vinst i form stipendier och kurser. Syftet med Jultomten var att ge barnen god läsning och bra illustrationer för att väcka deras fantasi och inspirera till vidare läsande.
Köp nyutgåvor av Jultomten
Illustrationerna blev med åren konst, läs mer om vår konstsamling

SAGABIBLIOTEKET var en av Sveriges största lässatsningar för barn och gavs ut av Svensk läraretidnings förlag 1899–1954. Sammanlagt gavs flera hundra titlar ut: sagor, historiska berättelser, äventyrsböcker och teaterpjäser. Redaktörsparet Hammarlund jobbade med mycket med innehållet och illustrationerna. I utgivningarna finns illustrationer av både Carl Larsson, Elsa Beskow, Jenny Nyström, Nils Kreuger och John Bauer.
Köp en nyutgåva Sagas sagor
Illustrationerna blev med åren konst, läs mer om vår konstsamling

ALFRED DALIN (1855–1919) var folkskollärare och aktiv i Sveriges allmänna folkskollärarförening. Han var också medarbetare i den lärarfackliga tidskriften ”Svensk Läraretidning” och en av initiativtagarna till projektet ”Läseböcker för Sveriges barndomsskolor” och medverkade till flera pedagogiska läroböcker. Huskvarna Samrealskola, som kom till på hans initiativ, var den första skolan där pojkar och flickor blandades. Dalin var också den som kom på den briljanta idén att involvera Selma Lagerlöf i projektet som blev ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”.

SELMA LAGERLÖF (1858–1940) och hennes Nils Holgersson betydde mycket för geografiundervisningen i skolan när den kom ut 1906–1907. Lagerlöf var själv utbildad lärare och jobbade några år i skolan, men slutade när hon slog igenom som internationell författare. Hon var den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur 1909. Selma Lagerlöf och hennes verk påverkar oss även idag. På bokmässan 2022 arrangerade Läsrörelsen ett seminarium om Selma Lagerlöf, där också Eva-Lis Sirén från Lärarstiftelsen deltog.
Se seminariet: Samtiden – Selma Lagerlöf – tidlöst aktuell

FRIDTJUV BERG (1851–1916) har kallats ”den svenska grundskolans fader”. Han var folkskollärare, sekreterare och ordförande i SAF, läromedelsförfattare och ecklesiastikminister. Det var också han som tog han initiativet till en förbättrad folkskollärarutbildning och en ny läroplan för folkskolan. Hans tankar om en sammanhållen skola utgör grunden för dagens gemensamma grundskolan.
Fridtjuv Berg är känd för skriften ”Folkskolan som bottenskola” från 1883. Läs och köp en nyutgåva
Joakim Landahl har skrivit en biografi om Fridtjuv Berg