Så fixar du lustfylld läsning hemma i en orolig tid

I coronatider är det många barn och vuxna som tillbringar mer tid tillsammans hemma än de vanligtvis brukar. Det ger tillfällen att också tillbringa mer tid tillsammans med böcker. Något som på många sätt kan göra oss gott. Både stora och små. Det menar läraren Anne-Marie Körling. Varför inte börja på Internationella barnboksdagen som firas just idag!

Den klassiska sagan handlar om någon som måste bemästra det okända. Och där är vi alla nu. Det är en av anledningarna till att böcker kan bli en stor hjälp för att hantera det som händer runt om i världen.
– Vi ska inte se sagan som en flykt utan snarare som en spegel som hjälper oss att tänka, säger Anne-Marie Körling, när Lärarstiftelsen når henne på telefon.
Anne-Marie Körling har både genom sitt jobb som lärare, som Sveriges tidigare läsambassadör och som författare till flera böcker om läsning under många år inspirerat till mer läsning.
– Många, såväl barn som vuxna är oroliga nu. Även om barnen inte vet allt så känner de på sig att något är fel. Med hjälp av böcker kan vi vuxna lotsa barn och unga genom den här märkliga tiden, fortsätter hon.

Högläsning – något för alla
Ett sätt för att skapa lugn och trygghet är att läsa högt.
– Har du tänkt på att när man läser något högt så sänker man ofta rösten? Jag gör i alla fall ofta det. Och man får en känsla av lugn som sprider sig i kroppen, säger Anne-Marie.
Hon betonar vikten av att inte se högläsning bara som en aktivitet som man gör tillsammans med barn som själva inte kan läsa. Högläsning är något för alla. Om så bara för en stund så kan oroskänslor man har i kroppen försvinna när man högläser. Både hos den som läser och den som lyssnar.
– Högläsning är här och nu, fortsätter Anne-Marie. Där får vi bara vara och ingen kräver något av oss.
Hon förklarar att när man läser högt tillsammans så får det man läser dessutom en extra dimension. Den som läser högt tar med en bit av sig själv i sin tolkning av texten. Det ger texten något extra vid varje läsning.
Anne-Marie lovordar att läsa högt överallt, närsomhelst. Det måste inte skapas särskilda högläsningsstunder. Det går bra när som helst, hur som helst och för vem som helst.
– Jag brukar tipsa mor- och farföräldrar som bor långt ifrån sina barnbarn att högläsa för dem över Skype. Det skapar starka band och ger närhet. Och att läsa för någon på distans är ju verkligen något som funkar i dessa dagar, påpekar Anne-Marie.

Boken – en lärare i sig
Många gör ju också mycket av skolarbetet hemma. Anne-Marie Körling påpekar att en annan fantastisk sak med böcker och läsande är ju allt man får på köpet.
– En bok erbjuder allt som läroplanen kräver i ämnet svenska, på en och samma gång. Genom att läsa får man grammatik, ordförråd, inledningar, avslutningar, interpunktionsregler, styckeindelning, rubriker allt, allt, allt. Så boken är verkligen en lärare utan att avslöja sig som en sådan.

Ingen bok är fel
Vilka böcker man läser är inte så noga, påpekar Anne-Marie. Låt barn och unga läsa det som ger dem lust att läsa.
– Behöver de tips så rekommendera böcker som du själv tycker verkar spännande och roliga. Eller något du själv har läst och tyckt om.
Anne-Marie menar att det är viktigt att aldrig säga till ett barn att en bok är fel, eller för svår eller för lätt. Att säga det är att hindra en iver att vilja läsa och upptäcka.
– Blir barnet sugen på just den boken, även om det inte var just ditt val, så varför inte, avslutar Anne-Marie Körling bestämt.

Lärarstiftelsen 3 april, 2020

Intervju med:

NAMN: Anne-Marie Körling
GÖR: Skriver och undervisar
UTMÄRKELSER: Svenska Akademiens Svensklärarpris (2006), Microsoft Innovativa Lärarpris (2007), Sciras hedersdiplom (2013), Ingvar Lundbergs pris 2018, Open Minds pris för demokrati (2019)
LÄSER NU: Barnboken Palle ensam i världen, 1946 som tar upp den existensiella dimensionen av att människor vill vara ihop och tillsammans, en bok av Jens Sigsgaard, barnpsykolog och författare

Anne-Maries 5 bästa tips att sprida läslust:

LÄSSTUND MED EFTERFÖLJANDE FIKA
Låt alla i familjen välja varsin bok. Ställ en klocka. När tiden gått ut, ta en fika och prata med varann om det ni läst. Det handlar inte om att kontrollera vad någon har läst utan att få igång ett samtal om det man läser.
LÄS HÖGT FÖR NÅGON DU INTE KAN TRÄFFA JUST NU
Bestäm träff med någon du inte kan träffa just nu på Skype, Zoom, FaceTime eller annat digitalt verktyg och läs högt för varandra. På ett ögonblick kommer ni vara nära varann igen.
DUKA MED BÖCKER
Varför inte lite böcker på frukostbordet, eller vid soffan, på toaletten eller varstans. Låt böckerna få fler platser än i bokhyllan så att man ramlar på dem lite varsomhelst.
LÄS OM!
Böcker skapar ännu mer trygghet när man faktiskt vet hur det kommer att gå. Att läsa något som man känner igen gör gott i en tid där mycket annat känns ovant. Dessutom ger omläsning möjlighet till en avancerad litteraturanalys. För varje läsning upptäcker man som läsare något nytt. Även i den enklaste av bok.
PRATA LÄSNING!
Vardagsprata om det du själv läser. Vi vuxna läser mer än barn vet att vi gör. Det behöver inte vara om en stor tjock roman. Utan det kan vara en skylt man sett, eller en artikel man läste i tidningen. Möjligheten att läsa och upptäcka finns överallt.