Nyheter
Vad ska elever lära sig inom idrott och hälsa?
TROTS ATT GYMNASIEELEVER utvecklades socialt, emotionellt och lärde sig värderingskunskap inom Idrott och hälsa uppfattade de att deras betyg baserades på ämnesspecifik kunskap och fysisk prestation: exempelvis om man spelade fotboll och kunde reglerna bra. Det visar en studie som forskaren Nina Westrin Modell berättar om i det här poddavsnittet av Lärare & Forskning.
Niklas Pramling tilldelas Lärarstiftelsens forskarpris
LÄRARSTIFTELSENS FORSKARPRIS på 100 000 kronor tilldelas professor Niklas Pramling vid Göteborgs universitet. Pramling får utmärkelsen för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik.
Angelika Kullberg ny redaktör för Forskul
ANGELIKA KULLBERG, professor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet, tar vid som redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) vid årsskiftet, och övertar därmed rollen efter Inger Eriksson
Skolan styrs av ideologi i stället för kunskap
EN NY UNDERSÖKNING från Lärarstiftelsen visar att över 60 procent av lärarna anser att politiska beslut på riksdags- och kommunnivå i låg grad följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta påverkar skolans kvalitet och elevernas rätt till en likvärdig utbildning.
10 bästa tipsen inför läslovet!
PDF MED DE BÄSTA TIPSEN om hur man kan uppmuntra barn och unga till mer läsning och ökad läslust över hela året!
Vinnare väcker läslust på fritids
INBJUDANDE OCH TILLGÄNGLIGA LÄSMILJÖER med lekfulla och spännande aktiviteter har breddat barnens läslust och läskompetens, samt gett lärarna i fritidshem Stora läspriset 2024 för grundskolans tidigare år (6–11 år).
Integration i fokus för prisvinnare
BOKCIRKEL MED FIKASTUND är ett vinnande koncept för Gunnebo skola i Västerviks kommun, som tilldelas Stora läspriset för grundskolans senare år (12–15 år). Med bokträffar för elever och föräldrar främjar skolan både läsande och integration.
Stora läspriset till lekfullt samarbete i Stenungsund
FÖR SITT ARBETE MED ATT VÄCKA förskolebarns läslust får två biblioteksmedarbetare och två förskollärare i Stenungsund Stora läspriset för de yngre åldrarna (0–5 år). Deras projekt Årsboken inspirerar och berör 360 barn, deras familjer, många pedagoger och ett helt bibliotek. Boken och läsupplevelsen står i centrum i detta kreativa samarbetsprojekt mellan bibliotek och förskola.
De är vinnarna av Stora Läspriset 2024
LÄRARE OCH BIBLIOTEKARIER från Stenungsund, Örnsköldsvik och Västervik har belönats med Stora Läspriset 2024 för sina insatser för att främja läsning bland barn och unga. Bland vinnarna finns Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik, där läsning blivit en naturlig och lekfull del av fritidsbarnens vardag.