Matematik i förskoleklass: att bestämma antal när det är många

Avsnitt 24, 2024

ATT KUNNA URSKILJA relationer inom och mellan tal, exempelvis att fem består av tre och två, och att fem är två mer än tre, kallas att kunna se tal uppbyggda i strukturer, talstrukturer. Förmågan att kunna använda talstrukturer för att ta reda på antalet objekt har visat sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande.

– DET HÄR ÄR JÄTTEVIKTIGT för att förstå att det finns tal i andra tal. Och också senare när man ska addera och subtrahera, att man också kan använda talens delar för att lösa uppgifterna och inte räkna ett steg i taget framåt eller bakåt”, säger Angelika Kullberg, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik, som tillsammans med Camilla Björklund, professor i pedagogik, båda vid Göteborgs universitet, och ytterligare fyra forskare genomfört studien.

Läs mer

I STUDIEN DELTOG en del elevgrupper i undervisning där relationer mellan och inom tal synliggjordes särskilt medan andra elevgrupper deltog i vanlig förskoleklassundervisning. Sedan jämfördes hur eleverna bestämde antal.
Angelika och Camilla är gäster i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning och berättar om resultatet.

I DEN VETENSKAPLIGA tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, nr 2, volym 12, 2024, presenteras studien i artikeln Förskoleklasselevers användning av talstrukturer.
Övriga författare till artikeln är Jessica Elofsson som är universitetslektor i pedagogik vid Linköpings universitet, Anna-Lena Ekdahl, universitetslektor i didaktik vid Jönköping University, Ulla Runesson Kempe, professor emerita i pedagogik vid Jönköping University, samt Maria Alkhede, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Angelika Kullberg är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik och Camilla Björklund är professor i pedagogik. Båda är vid Göteborgs universitet.