Utbildningshistoria
![]()
Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.

Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.
Vad kan historien berätta?
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Stjärnböckerna – en bokserie med pedagogisk underhållningslitteratur
ROLIGA! UNDERHÅLLANDE! SPÄNNANDE! INTRESSANTA! Så beskrevs Stjärnböckerna, en ny riktning i förlagets utgivning för ungdomar under 1930–40-talet
Skolväskor, ränslar och korgar
DEN HÄR VECKAN BÖRJAR SKOLAN för små och stora barn, och många är de som kommer till skolan med en helt ny ryggsäck på ryggen. Så länge barn gått i skolan har de behövt ha med sig saker, så skolväskans historia är lika lång som skolans historia.
Lättläst nybörjarlitteratur i Barnbiblioteket Saga
OM LÄTTLÄSTA BÖCKER för de allra yngsta - en del av Svensk Läraretidnings Förlags historia som tidigare inte har uppmärksammats.
Skolagan och en förändrad syn på uppfostran
SKOLAGA. Det är nu över 70 år sedan det blev förbjudet med aga i skolan. Men vad var tanken med skolagan och hur gick det till när den avskaffades?
Betty Pettersson – Sveriges första kvinnliga student
DET VAR EN GÅNG I BÖRJAN AV 1850-TALET I SAGOSTADEN VISBY en 15 års flicka, som byggde stolta luftslott och välvde djärva framtidsplaner i sitt nästan slätkammande huvud.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar
När kan man säga att den svenska skolan var mest likvärdig?
För att kunna besvara den frågan behöver man bestämma sig för vad man menar med likvärdig. Är det att alla barn ska få samma
Läs mer
Vilken roll har den svenska skolan och lärarna spelat i ”svenskifieringen” av vår samiska befolkning?
Skolan har spelat en stor roll för hur den samiska befolkningen i Sverige behandlats. Så långt tillbaka som till 1600-talet
Läs mer
När skotten i Ådalen föll 1931 rapporterade bl a SvD onyanserat till fördel för militärens agerande. Vet vi något om hur denna händelse behandlades i skolan? Av de samtida lärarorganisationerna?
Tack för en intressant fråga!
Läs mer
Möt våra utbildningshistoriker

är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.

är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.

är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.





