Historiker berättar
![]()
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Elevens val, fria aktiviteter och fritt valt arbete
FRÅN OCH MED I HÖST har elevens val försvunnit från skolan. Men hur har dess förhistoria sett ut?
Det tidlösa problemet med gympaskor
MÅNGA LÄRARE OCH FÖRÄLDRAR har säkert upplevt att det här med barnens idrottskläder och utrustning för användning i skolan kommer med en del utmaningar.
Flexibel examen i realskolan
SKOLAN EXKLUDERAR IDAG elever från många yrkesutbildningar: alla elever ska dras över samma kam. För att förstå rimligheten i dagens stränga likformighetskrav, läs om hur det fungerade innan grundskolereformen.
Vikten av att läsa
ATT LÄRA SIG LÄSA och få en läsförståelse är viktiga kunskaper, både i skolan och i samhället i stort.
Att börja skolan
NU BÖRJAR ETT NYTT SKOLÅR. För en del elever blir skolstarten deras första möte med en miljö som kommer vara deras vardag under det närmaste decenniet. Många av oss minns nog känslan inför den första skoldagen.
Skolstart på 60-talet
ÖVERGÅNGEN från förskola till förskoleklass kan vara omvälvande. Även historiskt har själva skolstarten varit föremål för diskussioner. Här är några exempel på hur man i tidigare läroplaner lyft frågan och vad det kan säga oss i ett större perspektiv.
Våra utbildningshistoriker

REDAKTIONEN för våra sidor för utbildningshistoria består av forskarna Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson. Tillsammans skriver de inlägg, svarar på dina frågor och bjuder ibland in andra forskare att vara med.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar






