Utbildningshistoria
Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.
Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.
Vad kan historien berätta?
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Från reallinjen till natur & teknisk – och sen då?
INRÄTTANDET AV REALLINJEN PÅ LÄROVERKETS GYMNASIUM, det vi idag benämner naturvetenskapligt program, är en av de långsiktigt mest framgångsrika utbildningsreformerna i svensk utbildningshistoria.
Lärare – ett kvinnoyrke?
LÄRARE – ETT KVINNOYRKE?. När blev läraryrket ett yrke för kvinnor?
Vid tröskeln. Om läraruppdraget vid skolstarten.
TUSENTALS FÖRVÄNTANSFULLA SEXÅRINGAR har nyss klivit in genom skolans dörrar för första gången. Ryggsäckar sitter lite för stora på ryggen, blickar pendlar mellan nyfikenhet och nervositet.
Stjärnböckerna – en bokserie med pedagogisk underhållningslitteratur
ROLIGA! UNDERHÅLLANDE! SPÄNNANDE! INTRESSANTA! Så beskrevs Stjärnböckerna, en ny riktning i förlagets utgivning för ungdomar under 1930–40-talet
Skolväskor, ränslar och korgar.
DEN HÄR VECKAN BÖRJAR SKOLAN FÖR SMÅ OCH STORA BARN RUNT OM I LANDET, och många är de som kommer till skolan med en helt ny ryggsäck på ryggen. Så länge barn gått i skolan har de behövt ha med sig saker, så skolväskans historia är lika lång som skolans historia.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar
Hur länge har det funnits skolundervisning på sanatorium respektive sjukhus för barn?
Det var först på 1840-talet som det infördes obligatoriskt skolundervisning i Sverige vilket också innebar att man kom att
Läs mer
Hur många lärare fanns det vid förra sekelskiftet?Hur många lärare fanns det vid förra sekelskiftet? Och hur får ni som forskar fram den typen av uppgifter?
Vid sekelskiftet 1900 fanns det i Sverige 1290 läroverkslärare och
Läs mer
Har man någon gång vigts till lärare, och hängde det i så fall ihop med synen på läraryrket som ett kall?
Det har inte förekommit att man använt uttrycket vigas till lärare i historien.
Det har
Läs mer
Möt våra utbildningshistoriker

är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.

är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.

är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.