27 augusti, 2025 | Sara Kärrholm, Lunds universitet / Svenska barnboksinstitutet

Stjärnböckerna – en bokserie med pedagogisk underhållningslitteratur på 1930- och 1940-talen

Stjärnböckerna var en bokserie som inleddes av Svensk läraretidnings förlag 1937, under redaktör Signe Wranérs ledning. Bokserien markerade en ny riktning i förlagets utgivning för ungdomar genom att den behandlade den moderna ungdomens vardagsförhållanden. I annonser marknadsfördes den som underhållningslitteratur. På baksidorna beskrevs böckerna med orden ”Roliga! Underhållande! Spännande! Intressanta!”

Bokserien startades i samband med att förlaget utlyste en tävling om den bästa ungdomsromanen, som skulle passa in under förlagets devis ”Endast det bästa är gott nog!” En jury bestående av Sven Jerring, programledare på AB Radiotjänst, Anna Landergren, föreståndarinna vid Stockholms stadsbiblioteks ungdomsavdelning, och överläkaren Lorentz Larson, Stockholms folkskoledirektions bibliotekssakkunnige, sattes att bedöma alstren och fördela prissumman 2 000 kronor.

Tävlingen resulterade i 119 inskickade bidrag. Juryn bedömde att fyra av manuskripten var jämbördiga och beslöt därför att dela prissumman till fyra pris à 500 kronor. De fyra bidragen publicerades samtliga under hösten 1937: ”Roslagens egen melodi” av Karin Thordeman, ”Renées dagbok” av Mollie Faustman, ”Ruffen ordnar allt” av Märta Mellberg och ”Lindström & Jones detektivbyrå” av Ulrika Widmark. De tre förstnämnda var flickböcker, den sistnämnda en detektivroman. Dessa genrer kom – tillsammans med äventyrsromanen – att bli tongivande för Stjärnböckerna.

Tävlingen och den samtidiga utgivningen av de fyra vinnarna fick stor uppmärksamhet i pressen. Samtliga recenserades i dagspress och andra tidningar, ofta tillsammans, där de omskrevs i termer av ”den prisbelönta kvartetten”. Att döma av pressuppbådet och det överlag positiva mottagandet mottogs den nya bokserien som en litterär händelse av betydelse i samtiden. Den fungerade också som ett sätt för förlaget att marknadsföra sin verksamhet och att förmedla sina idéer om litterär kvalitet för ungdomen.

Samtliga fyra böcker handlade om skolungdomar som växer och mognar genom att visa att de kan ta till sig nya livslärdomar och visa empati och medlidande. Inte sällan blir de uppmuntrade eller visade i rätt riktning av vuxna personer i sin omgivning, däribland sina lärare. Lärare och skolmiljö figurerar i samtliga fyra böcker och har ofta en framträdande plats i handlingen. Det är inte oväntat i en bokserie som ska handla om ungdomars vardag, men säkert var det också särskilt viktigt för Svensk läraretidnings förlag – folkskollärarnas eget förlag – att förmedla skolans och lärarnas viktiga roll i ungdomars liv. I flera recensioner framhävdes också att Widmark och Mellberg själva var lärare, med god förmåga att skildra skolvärlden trovärdigt.

Ett annat återkommande motiv i böckerna är uppbrutna familjeförhållanden, till exempel genom skilsmässor eller frånvarande föräldrar. Fattigdom uppmärksammas särskilt och mötet med fattigdom väcker ofta empati och bidrar till ett större ansvarstagande hos huvudpersonerna.

Dessa ungdomsskildringar är exempel på hur Signe Wranér och hennes medarbetare såg på ungdomars vardagsförhållanden och behov av utveckling vid tiden för utgivningen, men även på hur deras läsning skulle kunna verka uppbyggligt för att främja denna utveckling. Bokserien utformades uttryckligen som ett motgift mot annan litteratur i samtiden som utpekades som det motsatta: skadlig, nedbrytande och till och med farlig. Ofta angreps särskilt den så kallade kiosklitteraturen, bestående av bland annat detektivmagasin och veckotidningsnoveller. I en av förlagets annonser uttrycks det på följande sätt: ”Stjärnböckerna bildar front mot destruktiv, mindervärdig lektyr. De är ungdomarnas egna böcker, ett steg i rätt riktning mot den vuxna litteraturen.”

I lanseringen av Stjärnböckerna som den nya, moderna bokserien för dagens ungdomar erbjöds de unga läsarna ett alternativ till den dåliga litteraturen. Böckerna var, liksom den, underhållande och spännande, men samtidigt moraliskt stärkande och skrivna av författare som förstod sig på sin målgrupps intressen och psykologiska behov. Med bokserien balanserade Svensk läraretidnings förlag på gränsen mellan ideologiska och kommersiella intressen i och med att de närmade sig den populära litteraturen, samtidigt som de vidhöll sin pedagogiskt förankrade litteratursyn.

Vidare läsning
Sara Kärrholm arbetar med en artikel om bokserien Stjärnböckerna inom ramen för Svenska barnboksinstitutets projekt om Svensk läraretidnings förlag. Artikeln publiceras i tidskriften Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning under hösten 2025.

Mer information om forskningsprojekten och Saga-arkivet finns här:
Sagan om Saga – Svenska barnboksinstitutet