Social hållbarhet främjas när elevernas egna röster och ord får ta plats

Avsnitt 30, 2025

ATT GE ELEVER UTRYMME att skriva dikter och sedan framföra dem tillsammans med proffsmusiker inför publik kan visa på möjligheter för social hållbarhet och användas för elevernas språkutveckling. Det visar en studie om ett musik- och poesiprojekt med elever från skolor i områden med olika socioekonomiska förhållanden.

Läs mer

STUDIEN BYGGER PÅ INTERVJUER och observationer av undervisningen som leddes av klasslärare, en poesipedagog och musiklärare på en lågstadieskola belägen i ett mångkulturellt och flerspråkigt område i Göteborgsområdet. Tillsammans med en symfoniorkester och elever från flera andra skolor – i olika åldrar – framförde lågstadie-eleverna sina dikter vid flera tillfällen och bland annat på Konserthusets största scen.

”ALLA UTMANADES SPRÅKLIGT genom att skriva poesi och utforska poesi”, berättar Katharina Dahlbäck, tidigare universitetslektor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet, i det här avsnittet. ”Det är så tillåtande. Du kan få skriva roligt, tokigt, skojigt, djupt och svårt. Du kan skriva på så många sätt”, säger Katharina som menar att projektet är ett exempel på hur olika former av inkludering – didaktisk, social och rumslig – är en förutsättning för ett socialt hållbart samhälle.

INTERVJUN UTGÅR från en artikel Katharina Dahlbäck skrev tillsammans med Catarina Schmidt, docent i pedagogik vid högskolan i Jönköping, ”Jag vet att man inte kan förändra världen, men man kan ha ambitioner” – sociala hållbarhetsperspektiv på ett musik- och poesiprojekt. Forskning om undervisning och lärande, 9 (3), 89–114.

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Katharina Dahlbäck, tidigare universitetslektor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet.