När fel svar ger möjlighet att lära algebra

Avsnitt 31, 2025

ETT SÄTT ATT UTVECKLA algebraiskt tänkande, förmågan att förstå strukturer och relationer inom matematik, är att kunna beskriva och generalisera regelbundenheter som mönster i talföljder. Exempelvis när talen ökar med 3 som i talföljden 3, 6, 9, 12, 15.

EN STUDIE MED ELEVER i årskurs två har visat att vissa aspekter är särskilt viktiga i undervisningen för att barnen ska ha möjlighet att utveckla algebraiskt tänkande. Bland annat att eleverna lär sig att alla talmönster är konstruerade enligt en regel som inte ändras och att de vet att talföljder kan vara uppbyggda på olika sätt. Hur läraren tar tillvara inspel och resonemang från eleverna i undervisningen visade sig också ha stor betydelse. Exempelvis att en elevs förslag på svar som visar sig vara fel kan ge goda möjligheter till lärande!

Läs mer

STUDIEN GENOMFÖRDES AV Johanna Stjernlöf, utbildad grundskollärare och i dag rektor på Mariehällsskolan i Stockholm och Jenny Fred, utbildad förskollärare och lärare som i dag är adjunkt och doktorand på institutionen för ämnesdidaktik på Stockholms universitet. De är båda gäster i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning.

STUDIEN BESKRIVS OCKSÅ i den vetenskapliga tidskriften Forskul. Artikeln heter ”Uppgifter som redskap för mediering av kritiska aspekter i matematikundervisning” och publicerades i Forskning om undervisning och lärande, 2(12).

Läs forskningsartikeln här

Till podden Lärare & forskning på Spotify

Jenny Fred, utbildad förskollärare och lärare, i dag adjunkt och doktorand på institutionen för ämnesdidaktik på Stockholms universitet. Johanna Stjernlöf, utbildad grundskollärare och i dag rektor på Mariehällsskolan i Stockholm.