2 oktober, 2024

Integration i fokus för prisvinnare

Bokcirkel med fikastund är ett vinnande koncept för Gunnebo skola i Västerviks kommun, som tilldelas Stora läspriset för grundskolans senare år (12–15 år). Med bokträffar för elever och föräldrar främjar skolan både läsande och integration.

Gunnebo skola ligger i Västerviks kommun och är med sina 130 elever en relativt liten skola. Gunnebo är en mångkulturell ort där många barn har ett annat modersmål än svenska.
– Vi har även andra barn som är språksvaga och språk är ett stående utvecklingsområde i vår skola. Samtidigt är det svårt att utveckla ett språk man inte har med sig hemifrån, och föräldrarna arbetar kanske inte ute i samhället där det talas svenska. Det är bakgrunden till att vi sett att vi behöver arbeta bredare med integration för eleverna och deras familjer, säger Malin Ahlsén, rektor på Gunnebo skola.

Språket står i centrum
Tidigare har skolan arrangerat integrationsträffar i skolan för att familjer med olika språkbakgrund ska kunna umgås och samtala. Detta blev bara delvis framgångsrikt, eftersom de svensktalande familjerna inte såg ett behov av att mötas på detta sätt.
– Vi funderade därför vidare på hur integrationsträffarna kunde utvecklas och min kollega Sara Persson kläckte idén att starta en bokcirkel, där språket står i centrum samtidigt som mötena har ett innehåll. Man samlas kring boken, och integrationen blir något som kommer på köpet.

Framgång för bokcirkeln
Bokcirkeln startades hösten 2022 och blev direkt en succé.
– Det är inte minst Saras Perssons förtjänst att det blev så bra. Hon har precis rätt kompetens för att leda projektet, vilket starkt bidragit till att det blir så lyckat.
Att skolan är liten möjliggör ett nära samarbete lärarna emellan, och även mellan lärare och elever. Dessutom har skolan mycket kontakt med vårdnadshavarna. Till bokcirkeln skickades inbjudningar ut på vanligt sätt, men de förstärktes av att skolan också kontaktade specifika föräldrar och bjöd in. Det tas emot väl om läraren ringer och säger ”det vore så roligt om ni ville komma”.
– Vi väljer böcker som vi tror att barnen ska tycka är spännande och roliga, särskilt sådan som de kanske inte hittar till själva. Det ska vara utmanande böcker så att det inte känns för lätt. Vi vill visa att vi tror på elevernas förmåga, säger Malin Ahlsén.
Samtalen i bokcirkeln följer en modell med öppna frågor om vad läsarna tänker och känner, inget är rätt och fel. Det gör att eleverna får träna på att reflektera och uttrycka sina tankar på ett strukturerat sätt. Inspiration hämtas från litteraturpedagogen och författaren Aidan Chambers bokfrågor (se faktaruta).
– Vi har ett härligt citat från en pojke som deltog med sin pappa i bokcirkeln: ”Det är roligt, man kommer närmare varandra. När vi läser tillsammans så delar man vad man tycker.” Fint uttryckt, tycker jag.

Föräldrar får stöd att läsa med barnen
Det som började med bokcirklar och integration har lett till att Gunnebo fokuserar på läsning överlag på skolan. Tid för läsning avsätts i alla ämnen. Nyligen bestämdes också att arbetet med bokcirkeln ska utvidgas mot yngre barn i form av sagostunder tillsammans med föräldrarna. Föräldrarna får då stöd i läsningen, till exempel vägledning i att ställa frågor för att hjälpa barnen reflektera själva.
Under vårterminen hade skolan Astrid Lindgren som lästema, vilket kombinerades med ett besök i Lunds By, som är förebild för Bullerbyn. Hela terminen bar både elever och lärare också små plastskyltar där det stod ”just nu läser jag”, med boktitel och författare angivna, vilket skapade många spontana boksamtal.

Slår ihop läsning och skrivande
– Vi fortsätter med läsandet och använder prispengarna till författarbesök, föräldrabesök och vissa bokinköp. Nu skaffar vi till exempel flera klassuppsättningar faktaböcker som vi kan arbeta tillsammans med i år. Valet av bok hänger delvis ihop med att vi har bestämt oss för att arbeta mer med jämställdhet, och tänker att faktaböcker kanske tilltalar fler pojkar, säger Malin Ahlsén.
Läsning hänger tätt ihop med skrivande, som många elever i skolan behöver utveckla.
– Vi slår ihop detta till temat ”Läsa och skriva faktatexter” det här läsåret i alla klasser. Vi är glada för att ha nya möjligheter att köpa in fler böcker och även bjuda in författare för att träffa barn och föräldrar, säger Malin Ahlsén.

Boktips från Gunnebo skola

Loranga, Masarin & Dartanjang av Barbro Lindgren
Dit ljuset inte når av Annika Thor
Nattkorpen av Johan Rundberg
Brorsan är kung av Jenny Jägerfeld
Lydias hemlighet – ett magiskt konstäventyr av Finn Zetterholm
Från apa till sapiens – mänsklighetens historia av Bengt-Erik Engholm
Katitzi av Katarina Taikon
Ronja rövardotter av Astrid Lindgren
Mio, min Mio av Astrid Lindgren
Stellan och vargväskan av Helena Hedlund
Skärmhjärnan junior av Anders Hansen
Vampyren av Ewa Christina Johansson
Det viktigaste av Peimaneh Mollazehi och Lotta Geffenblad
Dom som bestämmer av Lisen Adbåge

Aidan Chambers frågemodell för boksamtal
Vad gillar du i boken?
Vad ogillar du i boken?
Vilka frågetecken finns?
Vilka mönster/kopplingar kan du se?

Kort om Stora läspriset 2024

  • Stora läspriset delas ut till pågående projekt som främjar ungas läsförmåga.
  • Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut till fyra grupper om minst två personer, varav minst en ska vara legitimerad lärare.
  • I år delas priset ut i tre ålderskategorier: för arbete med barn 0–5 år, 6–11 år och 12–15 år. Varje grupp får 150 000 kronor.
  • Stipendiaterna utses av en expertgrupp efter ett nomineringsförfarande.
  • Prisutdelning skedde på Bokmässan i Göteborg den 27 september 2024.
  • Stora läspriset är instiftat av Lärarstiftelsen och Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB , och delas ut för andra året i rad.