Webb: Lärare & Forskning
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Nu lanserar vi Lärare & Forskning, en ny sajt med vetenskapliga nyheter och kunskap om undervisning. Den nya sajten ska göra forskning om undervisning och lärande tillgängligt, begripligt och användbart för dig som lärare men även för den breda allmänheten. På sajten kan du därför fördjupa dig i olika forskningsresultat och ta del av forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i förskolan, fritidshem, grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Senaste nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- När fel svar ger möjlighet att lära algebraav Redaktionen on 15 september 2025 at 17:56
PODD | AVSNITT 31En studie med elever i årskurs två visade att vissa aspekter är särskilt viktiga i undervisningen för att utveckla algebraiskt tänkande. Inlägget När fel svar ger möjlighet att lära algebra […]
- ”Elevernas egna handlingar avgörande för förståelsen”av Johan Boström on 15 september 2025 at 17:42
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK Läraren Roger Fermsjö bestämde sig för att utveckla och förbättra undervisningen med hjälp av ett forskningsprojekt om logaritmer. Inlägget ”Elevernas egna handlingar avgörande för […]
- Så kan en frågas innehåll visa om eleven förstårav Johan Boström on 15 september 2025 at 16:37
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK Som lärare kan man låta frågorna leda fram till svar som kan visa hur eleven tänker. Inlägget Så kan en frågas innehåll visa om eleven förstår dök först upp på Lärare & […]
- ”Felsvaren kan vara avgörande för lärandet”av Johan Boström on 15 september 2025 at 16:05
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK Berättar om sin givande lektion – steg för steg. Inlägget ”Felsvaren kan vara avgörande för lärandet” dök först upp på Lärare & Forskning.
- Professorn: ”En bra uppgift ger eleven chans att förstå något som den ännu inte kan”av Johan Boström on 15 september 2025 at 15:59
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK ”En uppgift som inte verkar speciellt avancerad kan bli väldigt berikande för eleverna beroende på hur läraren jobbar”, säger professorn Inger Eriksson. Inlägget Professorn: ”En […]
- Så främjade ett musik- och poesiprojekt i undervisningen social hållbarhetav Redaktionen on 15 augusti 2025 at 06:52
PODD | AVSNITT 30Eleverna blev inkluderade på flera sätt genom att framträda med sina egna texter. Inlägget Så främjade ett musik- och poesiprojekt i undervisningen social hållbarhet dök först upp på Lärare […]
- Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisningav Redaktionen on 16 juni 2025 at 13:13
PODD | AVSNITT 29Krävs en ömsesidig dialog för att aktiviteten ska leda till lärande. Inlägget Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisning dök först upp på Lärare & Forskning.
- Professorn: AI-chatbotar avslöjar inte sina källorav Redaktionen on 30 maj 2025 at 14:57
TEMA KÄLLKRITIK Därför behöver lärare förstå AI-teknikens grunder, enligt KTH-professorn. Inlägget Professorn: AI-chatbotar avslöjar inte sina källor dök först upp på Lärare & Forskning.
- Forskaren om undervisning i källkritik: Lärare försöker möta elever där eleverna ärav Johan Boström on 30 maj 2025 at 13:40
TEMA KÄLLKRITIK Bygger sin undervisning i källkritik på elevernas egna frågor och intressen. Inlägget Forskaren om undervisning i källkritik: Lärare försöker möta elever där eleverna är dök först upp på […]
- Läraren om källkritik: Så kan elever bedöma påståenden utan att vara experterav Johan Boström on 30 maj 2025 at 12:10
TEMA KÄLLKRITIK ”Kunskap om naturvetenskapens karaktär är nyckeln”. Inlägget Läraren om källkritik: Så kan elever bedöma påståenden utan att vara experter dök först upp på Lärare & Forskning.
Mer pedagogisk forskning
NU KAN DU LYSSNA på de senaste forskningsrönen i vår podd. I podden Lärare & forskning lyfter vi fram forskning som görs av, med och för lärare och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare.
Lyssna och läs mer
FORSKUL ÄR EN TIDSKRIFT som samlar praktiknära forskningsprojekt. Tidskriften håller både en hög vetenskaplig nivå samtidigt som den bidrar till lärarnas professionella kunskapsutveckling.
Läs mer om Forskul