Forskning i fokus
Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:
Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:
Mer om våra forskningsinsatser
Forskul – pedagogiska forskningsresultat sedan 2013
I Forskul publiceras verksamhetsnära forskningsprojekt med fokus på lärarnas undervisning. Här kan du som lärare få teoretiska och praktiska redskap i ditt arbete, utvecklade i samverkan med lärare. Sedan 2013 har Forskul varit en vetenskaplig tidskrift där de publicerade artiklarna är granskade enligt ett så kallat peer review-förfarande, expertgranskning. Forskul kommer ut tre gånger om året och redaktionens arbete leds av Angelika Kullberg.
Läs mer om Forskul
Podden Lärare & forskning – lyssna på de senaste forskningsresultaten
Tillsammans med Forskul ger vi ut en podd med fokus på lärarnas utmaningar. Vi lyfter fram forskning som görs av lärare och för lärare. Vi fördjupar oss i olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. I varje avsnitt diskuterar forskare och lärare kring en specifik frågeställning och om hur undervisningen kan förbättras i just den frågan. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare. Den femtonde varje månad kommer ett nytt avsnitt. Podden leds av Johan Boström som är redaktör.
Läs mer om podden
Webben Lärare & Forskning – en lättillgänglig kraftkälla
Lärare & Forskning är en helt separat sajt med vetenskapliga nyheter om undervisning. Här kan du fördjupa dig i forskningsresultat och ta del av den forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i skola och förskola. Syftet är att sajten ska vara engagerande, inspirerande och tillgänglig för dig som lärare men även för den breda allmänheten.
Läs mer om webben
Stipendium för framgångsrik forskning
Vi uppmärksammar också forskning genom stipendium. Högre särskilt stipendium är ett stipendium som du kan tilldelas men inte söka. Stipendiet delas ut för framgångsrika forskningsinsatser som är av betydelse för lärarkåren och undervisningens utveckling.
Tillsammans med Sveriges Lärare delar vi ut ett stipendium i form av ett skrivarinternat på Fjällgården i Åre. Stipendiet är till för dig som är forskarstuderande, licentiat eller doktor med fokus på skola, undervisning eller lärande och som behöver ha ostörd skrivtid.
Läs mer om Högre särskilt stipendium
Läs mer skrivarinternat för forskare
Lärarnas forskningskonvent – en mötesplats för forskare och lärare
På Lärarnas forskningskonvent har du möjlighet att fördjupa dig i relevant forskning som är direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Konventet är en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och lärare.
Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger per år av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen, Lärarfortbildning. Det första konventet drar igång i Göteborg den 17 juni 2024, då i samarbete med Göteborgs universitet.
Läs mer
Nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisningav Redaktionen on 16 juni 2025 at 13:13
PODD | AVSNITT 29Krävs en ömsesidig dialog för att aktiviteten ska leda till lärande. Inlägget Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisning dök först upp på Lärare […]
- Professorn: AI-chatbotar avslöjar inte sina källorav Redaktionen on 30 maj 2025 at 14:57
TEMA KÄLLKRITIK Därför behöver lärare förstå AI-teknikens grunder, enligt KTH-professorn. Inlägget Professorn: AI-chatbotar avslöjar inte sina källor dök först upp på Lärare & […]
- Forskaren om undervisning i källkritik: Lärare försöker möta elever där eleverna ärav Johan Boström on 30 maj 2025 at 13:40
TEMA KÄLLKRITIK Bygger sin undervisning i källkritik på elevernas egna frågor och intressen. Inlägget Forskaren om undervisning i källkritik: Lärare försöker möta elever där eleverna är […]
- Läraren om källkritik: Så kan elever bedöma påståenden utan att vara experterav Johan Boström on 30 maj 2025 at 12:10
TEMA KÄLLKRITIK ”Kunskap om naturvetenskapens karaktär är nyckeln”. Inlägget Läraren om källkritik: Så kan elever bedöma påståenden utan att vara experter dök först upp på Lärare […]