8 november, 2024

Ny redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande

Angelika Kullberg, professor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet, tar vid som redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) vid årsskiftet, och övertar därmed rollen efter Inger Eriksson.

– Med stort engagemang ser jag fram emot att bidra till att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare och som ska ge teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande, säger Angelika Kullberg.

Angelika har en bred bakgrund inom forskning som utvecklar undervisning och lärande i samverkan med lärare, särskilt inom matematikundervisning. Hon har även en gedigen erfarenhet som granskare av vetenskapliga artiklar och har varit gästredaktör i flera internationella tidskrifter.

Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen som ger ut tidskriften, välkomnar Angelika Kullberg.
– Vi är mycket glada för att Angelika Kullberg vill axla rollen som redaktör för vår vetenskapliga tidskrift. Hon har en bred erfarenhet och stort kunnande inom fältet, vilket är viktigt för den fortsatta utvecklingen av vår tidskrift, säger Malin Tufvesson.
Inger Eriksson som varit redaktör sedan år 2020, har utvecklat Forskul och involverat forskare från hela landet som granskare. Inger har varit drivande i att utveckla den vetenskapliga kvaliteten samt fokuserat innehållet till att handla om undervisningsutvecklande forskning.