
21 december, 2025
Läsning måste vara en rättighet för alla
Sverige var länge ett av världens mest läsande länder, men det senaste decenniet har läsningen minskat i hela befolkningen. MYKA, Myndigheten för kulturanalys, visar i sin senaste rapport om kulturvanor att bokläsningen långsamt minskar, särskilt bland unga kvinnor.
Samhället måste ta ansvar för att skapa tydliga strukturer som hjälper alla barn att lära sig läsa. Förskolan och skolan spelar en viktig roll, men fler instanser behöver finnas för att stödja barns läsutveckling. I rapporten En läsvänlig start på livet från Lärarstiftelsen, en oberoende organisation med fokus på lärarnas kompetensutveckling och pedagogisk forskning, lyfter forskare fram att barn på ett sätt börjar läsa redan innan de kan kallas läsare. Den förberedande läsfasen, när barn bläddrar i bilderböcker och låtsasläser, är viktig för att deras läsutveckling ska komma igång.
Rapporten baseras på en webbenkät där omkring 1 000 föräldrar till barn mellan 0 och 9 år har deltagit. Endast 35 procent av föräldrarna anger att barnen har pre-läst hemma. 60 procent av föräldrarna anger att de vill läsa mer med sina barn, men att högläsning har börjat minska redan när barnen är i fyraårsåldern. Rapporten visar att av de barn som har många böcker hemma läser flera oftare. Men det gör också barn som har annan tillgång till böcker.
Bibliotek är en plats där alla barn, oberoende av hemförhållanden, kan få tillgång till ett rikt och varierat utbud av böcker. På biblioteken kan de också möta andra läsande barn och vuxna och guidas i böckernas värld av utbildade bibliotekarier.
Både folkbibliotek och skolbibliotek är viktiga för att få barn och unga att läsa mer.
Genom den av Kulturrådet stödda satsningen Bokstart når biblioteken – ofta i samverkan med barnhälsovården – ända hem till nyblivna föräldrar.
Folkbiblioteken samarbetar mycket med förskolan. Det kan till exempel handla om att barnen får låna bokpåsar på förskolan, att biblioteket lämnar böcker till förskolan eller att förskolegrupper får komma till biblioteket när det är särskilt öppet för dem.
Bibliotekarierna är inte bara på biblioteken utan möter familjer där de befinner sig.
En ny rapport från Svensk biblioteksförening visar att allt fler bibliotek har så lite pengar att de är oroliga för att klara sitt uppdrag. Det gäller i första hand folkbibliotek i landsbygdskommuner, där en del filialer och uppsökande verksamhet har fått stänga.
Mellan 2014 och 2024 ökade bibliotekens anslag med bara 2 procent, något som gjort att vissa bibliotek har tvingats minska sina satsningar på barn och unga.
Biblioteken är avgörande för att alla ska ha samma möjlighet att låna böcker och läsa olika sorters litteratur.
Enligt bibliotekslagen ska det finnas ett folkbibliotek i varje kommun, och nyligen gjordes en förändring i skollagen som innebär att alla skolbibliotek ska vara bemannade med en utbildad bibliotekarie. Ändå satsar många kommuner inte tillräckligt på det.
För att stärka barns läsning och säkra deras läsförmåga behöver politiker och andra beslutsfattare:
- stärka hemmet som läsmiljö – föräldrar och andra vuxna behöver få kunskap och stöd om hur viktigt det är att läsa högt för barn och att själva vara goda läsande förebilder.
- ge biblioteken stabil ekonomi i hela landet – alla barn ska ha tillgång till folkbibliotek och skolbibliotek med utbildade bibliotekarier, många böcker, bra öppettider och miljöer som gör det lätt att läsa. Staten bör ge pengar som biblioteken kan söka.
- satsa på fler utbildade skolbibliotekarier. Nu när skollagen kräver att alla skolbibliotek ska bemannas av utbildade bibliotekarier, behövs fler utbildningsplatser. Det behövs också ett snabbspår för till exempel lärare som vill vidareutbilda sig till bibliotekarie.
Alla barn måste få växa upp omgivna av berättelser, språk och fantasi. Möjligheten att bli en god läsare ska inte bero på var man växer upp i landet eller på föräldrars intresse och bokhylla. Att investera i barns läsning är att investera i demokrati, bildning och allas möjlighet till ett jämlikt liv.
Silvia Ernhagen, Generalsekreterare Svensk Biblioteksförening
Malin Tufvesson, Generalsekreterare Lärarstiftelsen


