13 november, 2025

Elisabet Nihlfors tilldelas priset Årets möjliggörare

Priset Årets möjliggörare är ett specialpris som delas ut till personer som skapat förutsättningar för lärare att delta i forskning och bidra till ny kunskap om undervisning. Priset, på 50 000 kronor, finansieras av Anna och Per Borghs testamentsfond och delas ut samtidigt som Lärarstiftelsens forskarpris

Elisabet Nihlfors, professor inom pedagogik med inriktning på pedagogiskt ledarskap, tilldelas Årets möjliggörare 2025. Hon får utmärkelsen för sitt enastående arbete med att skapa förutsättningar för lärare och skolledare att delta i forskning. Genom sitt engagemang har hon byggt broar mellan förskola, skola och akademi och stärkt lärares och skolledares forskningskompetens och inspirerat till kunskapsutveckling som gynnar både undervisning och barn och ungas utveckling. Hennes insatser har bidragit till att skapa en kultur där forskning och förskolans och skolans praktik samverkar för att stärka verksamheterna.

”Fantastiskt glad över att Lärarstiftelsen instiftat detta pris. Det behövs många möjliggörare för att vi ska kunna åstadkomma förbättringar. Att sen jag ska få ta emot det här priset kom som en överraskning och är synnerligen hedrande! Jag har alltid arbetat för att få andra att växa och ta utrymme. Fint att få ett kvitto på det,” säger Elisabet Nihlfors.

“Vi är mycket glada över att få dela ut priserna till Ulrika Bergmark och Elisabet Nihlfors. Det är två forskare som har gjort stora avtryck och betytt mycket för arbetet med praktiknära forskning. Deras arbete har lett till att det numera finns en struktur för lärares deltagande i undervisningsnära forskningsprojekt”, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare i Lärarstiftelsen.

JURYNS MOTIVERING ÅRETS MÖJLIGGÖRARE
Elisabeth Nihlfors tilldelas priset som Årets möjliggörare för sitt enastående arbete med att skapa förutsättningar för lärare och skolledare att delta i forskning. Genom sitt engagemang har hon byggt broar mellan förskola, skola och akademi och stärkt lärares och skolledares forskningskompetens och inspirerat till kunskapsutveckling som gynnar både undervisningen och barn och unga. Hennes insatser har bidragit till att skapa en kultur där forskning och förskolans och skolans praktik samverkar för att stärka både verksamheternas och elevernas utveckling.