27 september, 2025

De är vinnarna av Stora läspriset 2025

Tre stolta vinnare fick idag ta emot Stora läspriset 2025 för sina läsfrämjande projekt. Priset gick till lärargrupper i Kungälv, Landskrona och Höörs kommun som alla bedriver framstående projekt med läsfrämjande insatser bland barn och unga. Här är pristagarna i de olika kategorierna.

Bland pristagarna finns Mimers Hus gymnasium i Kungälv som prisar för sitt arbete med att få skönlitteratur att bli en naturlig del i både teoretiska ämnen och yrkesämnen på Bygg- och anläggningsprogrammet samt Fordonsprogrammet.

Unga och vuxna 16–25 år
Det Stora läspriset för unga och vuxna 16–25 år gick till lärarna Hanna Davidsson och Ellinor Lundström vid Mimers Hus gymnasium i Kungälv för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser på yrkesprogrammen.
– Att skönlitterär läsning är en naturlig del av vardagen i alla ämnen på en skola känns egentligen som en självklarhet. Vi är stolta över att det medvetna arbete vi gör med litteratur och lästid varje dag i både teoretiska och praktiska ämnen. Vi skapar förutsättningar för alla våra elever att genom litteraturen föra samtal om normer, relationer och framtiden. Vi hoppas att vårt arbete kan inspirera andra lärare, säger Hanna Davidsson.
Motiveringen löd: Priset tilldelas för ett arbete som lett till att skönlitteratur blivit en naturlig del i både teoretiska ämnen och yrkesämnen på Bygg- och anläggningsprogrammet samt Fordonsprogrammet. Ett medvetet litteraturval kombinerat med lästid varje dag, där lärare i alla ämnen också blir läsande förebilder, har skapat förutsättningar för elevers reflekterande samtal om normer, relationer och framtida yrkesliv. Den skönlitterära läsningen har blivit en del av vardagen och en gemensam erfarenhet för elever i olika årskurser. Arbetet är hållbart, möjligt att sprida och kan inspirera lärare på många skolor.

Grundskolan 6–15 ÅR
Det Stora läspriset för grundskolan 6–15 år gick till försteläraren Anne-Maj Böös och barn- och ungdomsbibliotekarien Anna Nilsson vid Pilängsskolan i Landskrona, för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser på skolloven.
– Vilken ära att få detta fina pris! Det var vår frustration av det ofrånkomliga sommarlovstappet som gjorde att vårt projekt Läsänglarna uppstod. Redan första sommaren blev det en succé! Att arbeta med läsglädjen var nyckeln! Projektet har sedan utvecklats till att omfatta alla lov under året och vi kan inte längre föreställa oss ett lov utan Läsänglar. Läsänglarna har blivit en del av vår skolidentitet och det viktigaste av allt är att barnen numera älskar att läsa och identifierar sig som läsare. Vår allra största förhoppning är nu att vi kan fortsätta att inspirera andra skolor till att starta upp liknande läsprojekt. Resultaten kommer inte gratis, det krävs mycket jobb och stort engagemang. Från alla lärare, från rektor och viktigast av allt från en engagerad skolbibliotekarie som brinner för att precis varje barn ska finna läsningens glädje, säger Anne-Maj Böös, förstelärare i Landskrona
Motiveringen löd: Mot bakgrund av en bred och djup kunskap om fritidsläsningens betydelse för elevers läsförmåga, bedriver pristagarna engagerande läsaktiviteter på alla skollov i ett område där eleverna har olika språkliga och kulturella bakgrunder. Eleverna får uppleva dramatiserade iscensättningar av böcker som högläses, samtala om innehållet och sedan själva läsa böcker. De äldre eleverna har efterfrågat mer fritidsläsning och bokcirklar har startats. En bred repertoar av skönlitteratur, poesi och faktaböcker möter dem alla. Verksamheterna utgör på alla sätt en mycket viktig förstärkning av läsandet i skolan.

Förskola
Det Stora läspriset för förskolan gick till förskollärarna Marina Lindgren, Marie Lundgren och barnskötaren Laura Krasniqi vid Enebackens förskola i Höörs kommun, för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser inom förskolan.
– Vi är otroligt glada och tacksamma. Att få det här priset betyder mycket för oss, det visar att vårt läsfrämjande arbete med barnen gör skillnad. Barnen har verkligen fått sina röster hörda. Det är ett något vi kommer bära med oss länge. Det vore väldigt roligt att bygga upp ett bibliotek på förskolan och förstärka våra läsmiljöer då vi ser ett stort intresse för böcker hos alla barnen, säger Marina Lindgren.
Motiveringen löd: Priset tilldelas för en läsfrämjande verksamhet som börjar med de allra yngsta barnen i förskolan, ettåringarna, och fortsätter sedan upp genom åren. Barnen deltar i daglig läsning av böcker där de får bli en del av berättelserna. Deras engagemang och intressen styr verksamheten vilket bland annat leder till att de kontinuerligt i ämnesövergripande val av innehåll i både skönlitteratur och faktaböcker får uppleva, samtala om och minnas böckerna med alla sina sinnen genom en mängd olika uttrycksformer. Barnen får leva böckerna.

Om stora läspriset
Stora läspriset är ett stipendium för lärare som jobbar med att skapa läsengagemang hos barn och unga. Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut. Det fördelas på olika lärargrupper i olika ålderskategorier: för lärare som arbetar med läsfrämjande insatser för barn och unga. Varje grupp får 150 000 kronor vardera. Och gruppen måste bestå av minst två personer varav minst en ska vara legitimerad lärare.