23 oktober, 2024

Skolan styrs av ideologi i stället för kunskap

En ny undersökning från Lärarstiftelsen visar att över 60 procent av lärarna anser att politiska beslut på riksdags- och kommunnivå i låg grad följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta påverkar skolans kvalitet och elevernas rätt till en likvärdig utbildning.

– Svensk skola styrs i alltför stor utsträckning av ideologiska agendor och trender, i stället för att baseras på forskning och lärarnas erfarenheter. Det riskerar att försämra elevernas lärande och skolans kvalitet, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare Lärarstiftelsen.

Debattartikel i Göteborgsposten
Malin Tufvesson skriver i en debattartikel 23 oktober 2024 i Göteborgs Posten att politiska beslut kring exempelvis betygssystemet och skolans digitalisering ofta ignorerar forskningen, och att Lärarstiftelsen föreslår tre viktiga åtgärder:
1. Större utrymme för skolforskare i debatten.
2. Politiska beslut måste baseras på forskning.
3. Mer stöd till skolorna för att omsätta forskning i praktiken.

Stipendium för skolforskare för att påverka skoldebatten
Initiativet Forskare påverkar är en del av Lärarstiftelsens arbete för att bidra till utveckling av skolan, och innebär en chans för forskare att verkligen göra skillnad och bidra till en skola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Stipendiet är utformat som en kurs, där tolv forskare får chansen till individuell handledning i att skriva debattartiklar utifrån sin forskning och kunskap om skolan.
Ansökan till stipendiet är öppen mellan 1 september och 31 oktober 2024. För att söka behöver forskaren ha disputerat inom ett skolrelaterat område och vara aktiv inom forskning som har nära koppling till skolans verksamhet.

Om undersökningen
Lärarstiftelsen har med hjälp av fackförbundet Sveriges Lärares undersökningspanel, frågat lärarna hur väl skolpolitiska beslut anses följa skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett av de mest anmärkningsvärda resultaten är att en majoritet, över 60 procent av lärarna, upplever att de beslut som fattas både i riksdagen och i deras kommun i låg eller mycket låg utsträckning följer skollagen.