2 oktober, 2024

Vinnare väcker läslust på fritids

Stora läspriset för grundskolans tidigare år (6–11 år) går till tre lärare på fritidshemmet vid Själevadsskolan i Örnsköldsvik. Inbjudande och tillgängliga läsmiljöer med lekfulla och spännande aktiviteter har breddat barnens läslust och läskompetens. Utgångspunkten har varit en tillåtande inställning och att barnens initiativ ska styra.

Massor av böcker, mjuka filtar och kuddar, tända ljus och till och med en lägereld möter barnen som kommer till sitt fritidshem på Själevadsskolan i Örnsköldsvik före skolan. Det är en miljö som är gjord för läsning, och myset förberetts kreativt av personalen dagen före. Lägerelden byggs till exempel ihop av vedträn, silkespapper och en ljusslinga.

Fritids spelar viktig roll
– Barnen är många timmar hos oss och fritids kan spela en otroligt viktig roll när det gäller att väcka deras läslust, säger läraren Sanna Bylund, som tillsammans med sina kollegor Tommie Andersson och Lena Nordström tilldelas Stora läspriset för grundskolans tidigare år (6–11 år).
På Själevadsskolan ligger fritidshemmet i anslutning till skolan och använder samma lokaler. Här finns två avdelningar med totalt 70 barn. I flera år har läsfrämjande arbete varit ett utvecklingsområde inom verksamhetens systematiska kvalitetsarbete.
– Förra hösten bestämde vi oss för att satsa ordentligt på detta. Vi pratade ihop oss i personalen för att samla önskemål och idéer och gjorde en enkät till eleverna där vi frågade hur roligt de tycker att det är att läsa och vad de gillar att läsa eller lyssna på. För att komma i gång anmälde vi oss också till en läsutmaning hos en bokhandelskedja, berättar Sanna Bylund.

Viktigt med läsro
En av utmaningarna med satsningen var att kunna erbjuda lugn och ro för läsning.
– Det hade varit fint att ha ett speciellt läsrum, men vi bestämde oss för att ändra den fysiska miljön utifrån de förutsättningar som finns. Därför kan vi nu inleda nästan alla dagar med morgonläsning i de omgjorda klassrummen.
Fritidshemmet började också samarbeta med Örnsköldsviks kommuns skolbibliotekscentral.
– De har ett väldigt bra koncept som heter Boklådan, vilket innebär att vi kan boka hela lådor med böcker på särskilda teman. Vi försöker att vara lyhörda för vad barnen tycker om att läsa och till exempel skaffa fler böcker i serier de tycker om. På fritids finns det nu alltid många böcker att välja mellan, vilket är en viktig del i den här satsningen, säger Sanna Bylund.

Egen bokklubb en succé
En riktig framgång är också bokklubben, som styrs och formas helt av eleverna.
– Det är valfritt att komma på bokklubbens träffar och intresset har varit jättestort. De flesta är med, även barn som vi kanske inte hade väntat oss se där. När bokklubbens medlemmar tillsammans hade läst totalt 100 böcker firade vi det. Barnen är väldigt kreativa och kommer med idéer till bokklubben. De bestämmer vad de ska läsa, besöker Boklådan och ger varandra lästips. De har skapat läslyktor och bokmärken, byggt läskojor och haft bokpicknick. Nu vill några ha ett läs-spa med ljudböcker, så det ska vi försöka ordna.
När läsningen utgår från ett visst tema, till exempel drakar, bjuds också in till kringaktiviteter på samma tema – skriva, använda lera, måla, leka. Tanken är att försöka göra temat spännande och locka in eleverna när de är motiverade.
– Vi ska utgå från barnens intresse, det är ett sätt att få i gång läsningen. Det är roligt att se att många fler barn nu väljer att sätta sig ner med en bok då och då.
Sanna Bylund konstaterar att det gäller att hitta rätt bok, men att vissa böcker är väldigt populära hos barnen och egentligen inte behöver introduceras, till exempel serierna om Familjen Knyckertz, Musse & Helium eller Lasse-Majas detektivbyrå. Högläsningsböcker väljs därför bland mindre kända böcker.

Läsningen mer naturlig
– Den viktigaste förändringen av vår satsning är att läsningen har blivit mer naturlig och det är viktigt när det alltid finns andra aktiviteter som lockar. När vi gjorde en uppföljning av vår enkät hade en tredjedel av barnen skrivit att de blivit mer intresserade av att läsa, ingen blev mindre intresserad. Vårdnadshavarna ger också positiv feedback och en del frågar ”hur har ni fått mitt barn att börja läsa?”, säger Sanna Bylund.
– Att få Stora läspriset ger oss både en energikick och nya förutsättningar. Vi kommer att sätta oss ner och tänka efter hur vi kan vidareutveckla det vi gör och inspirera fler fritidshem att ta vara på den potential som finns. Vi vill få ut max av det här!

Boktips från Själevadsskolan

Drakarna – En lekfull väg till språket av Kim Sjöberg
Handbok för superhjältar av Elias och Agnes Våhlund
Sandvargen av Åsa Lind
Tam och de åtta drakarna av Jo Salmson
Dom som kallas vuxna av Annica Hedin och Hanna Klinthage
Ufodeckarna av Sofia Rutbäck Eriksson

Kort om Stora läspriset 2024

  • Stora läspriset delas ut till pågående projekt som främjar ungas läsförmåga.
  • Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut till fyra grupper om minst två personer, varav minst en ska vara legitimerad lärare.
  • I år delas priset ut i tre ålderskategorier: för arbete med barn 0–5 år, 6–11 år och 12–15 år. Varje grupp får 150 000 kronor.
  • Stipendiaterna utses av en expertgrupp efter ett nomineringsförfarande.
  • Prisutdelning skedde på Bokmässan i Göteborg den 27 september 2024.
  • Stora läspriset är instiftat av Lärarstiftelsen och Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB , och delas ut för andra året i rad.