26 sept, 2024

Denice Sverla och Elin Larsson är Årets Lärarförfattare 2024

Lärarstiftelsen och Lärarförlaget har glädjen att tillkännage vinnarna av Årets Lärarförfattare 2024. Grundskolläraren Denice Sverla och förskolläraren Elin Larsson tilldelas stipendiet på 75 000 kronor var.

Utöver stipendiet får de båda vinnarna ett bokkontrakt och professionell coachning under hela skrivprocessen fram till utgivning. Deras bokidéer har potential att ge betydande bidrag till undervisningens utveckling, både inom skola och förskola.

Årets Lärarförfattare inom skola är Denice Sverla, utvecklingskonsult och speciallärare. Denice Sverlas bokidé ”Forma tillgångar i olikheter: så skapar vi en meningsgivande skola för alla elever”, visar hur elevers olikheter kan ses som en resurs och en väg till en mer inkluderande skola.
– Jag har länge funderat på om skolan verkligen behöver vara tråkig. Hur kan vi skapa en meningsfull och motiverande undervisning för elever som har svårigheter med sitt lärande? Den här boken är skriven för lärare och speciallärare i både grundskola och anpassad skola, och jag vill visa hur vi kan skapa förutsättningar för ett livslångt och fördjupat lärande för alla elever, säger Denice Sverla.

Årets Lärarförfattare inom förskola är Elin Larsson, förskollärare och utvecklingspedagog vid två förskoleenheleter i Kortedala i Göteborg. Elin Larssons bokidé ”Konflikter och kreativitet: medling som ett sätt att förstå undervisning i förskolan”, ska genom vardagsnära exempel och teoretiska perspektiv ge verktyg till pedagoger för att använda konflikter som meningsfulla lärandesituationer.
– Konflikter kan bidra till frigörande diskussioner och utveckla barns förmågor genom dialog och problemlösning. Jag vill visa hur konflikter i förskolan kan användas som en positiv kraft för lärande och utveckling, säger Elin Larsson.

Priset delades ut på Bokmässan den 26 september 2024. Böckerna som Denice Sverla och Elin Larsson ska skriva, följer prisets riktlinjer och ska vara lärorika böcker där lärare delar med sig av sina kunskaper och reflektioner inom valfritt pedagogiskt område. Deras verk kommer att bidra till att utveckla och stärka lärandet i skola och förskola. Läs mer om priset Årets Lärarförfattare här!

Juryns motivering till Denice Sverlas bokidé Forma tillgångar i olikheter, erbjuder en pedagogisk vision om hur olikheter kan bli en positiv kraft i skolan. Boken kombinerar teori och praktik för att ge lärare verktyg att skapa ett meningsfullt och engagerande lärande för alla elever, och ger pedagoger insikt i hur de kan möta elevernas behov på ett inkluderande sätt.

Juryns motivering till Elin Larssons bokidé Konflikter och kreativitet, visar på hur konflikter i förskolan kan användas som pedagogiska möjligheter. Genom att beskriva konkreta exempel och teoretiska perspektiv erbjuder hon ett nytt förhållningssätt till hur pedagoger kan omvandla utmanande situationer till lärandetillfällen som främjar barns utveckling.