1 oktober, 2025

Läsning på loven prisas i Landskrona

Fyra veckors extra läsning under sommarlovet, som eleverna utan att tveka anmäler sig till. Projektet ”Läsänglarna” är en succé, och Stora läspriset för grundskolans tidigare år 6–11 år tilldelas läraren Anne-Maj Böös och bibliotekarien Anna Jolanta Nilsson vid Pilängsskolan i Landskrona för läsfrämjande insatser.

Ett långt sommarlov utan någon kontakt alls med böcker eller andra texter, kanske inte ens med svenska språket. Det är verkligheten för många elever på Pilängsskolan i Landskrona. Skolan ligger i Karlslund, ett område med en stor del invånare med utländsk härkomst, där de flesta vuxna har låg utbildning.
– De flesta av våra elever talar inte svenska hemma och kan inte få hjälp av sina föräldrar med att läsa och utveckla sitt språk. Bristande kunskaper i svenska påverkar deras prestationer. Det gör att det är extra viktigt att stärka elevernas läs- och språkkunskaper, säger Anne-Maj Böös, förstelärare i svenska.

Sommaren skapar problem
Sedan några år driver Pilängsskolan projektet ”Läsänglarna”, för att främja elevernas läslust med extra aktiviteter under skolloven.
– Det började 2022 på vårterminen. Jag hade under året haft en trea och var nöjd med hur långt vi hade kommit med läsningen i klassen. Samtidigt kände jag mig stressad inför sommaren, eftersom många elever tappar läsningen när de inte deltar i språkfrämjande aktiviteter på samma sätt som under skolterminerna, berättar Anne-Maj Böös, som tog initiativet till projektet.

Mycket förberedelser
Skolans rektor var positiv, och projektet kom snabbt i gång, med inspiration från bland annat projektet ”Läsa äger”, som startades i Botkyrka 2018.
– Vi gick snabbt från ord till handling, men projektet krävde mycket förberedelser och kunskap eftersom målet var att nå ut brett och locka alla elever som var hemma under sommaren.
Anne-Maj Böös bjöd in alla föräldrar och elever till individuella lässamtal, för att med utgångspunkt från fakta förklara hur viktigt det är med läsning för att kunna prestera bra i skolan. Det var inte svårt att övertyga föräldrar och elever om möjligheterna med Läsänglarna, och nu har alltså projektet genomförts i flera år.

Bibliotekarie och inspiratör
En viktig förutsättning för projektet är skolans heltidsanställda bibliotekarie, Anna Jolanta Nilsson, som kan hålla i Läsänglarna de två första och de två sista veckorna på sommarlovet. Till sin hjälp har hon en ungdomsambassadör, en tidigare elev på skolan, som kunde anställas med stöd av fastighetsbolaget i området. Ambassadören är en förebild som bidrar till att stärka motivationen.
– Fokus ligger på att skapa läslust, så det är förstås viktigt att veta hur läsning fungerar och kunna koppla det till barnböcker och annan litteratur. Vi jobbar med barn som aldrig någonsin har hört någon läsa för dem, så vi har valt att satsa mycket på just högläsning. Vi använder också mycket rekvisita för att förstärka berättelserna och hjälpa till att sätta fantasin i rörelse, det är viktigt för att känna sig hemma i kulturen, säger Anna Jolanta Nilsson.

Läser högt och tyst
Högläsningen utgör den första delen av varje träff med Läsänglarna, som sedan fortsätter med tyst läsning.
– Vi ser till att det alltid finns nya, fräscha, spännande böcker. Det kan var vad som helst; kapitelböcker, pekböcker, faktaböcker, klassiker, bilderböcker. Under högläsningen ligger alla böckerna under filt, för att öka spänningen och hjälpa barnen att koncentrera sig. När jag tar bort filten får de välja en bok att sitta och läsa tyst. Fokus ligger inte på mängden böcker, utan lusten till läsning, fortsätter Anna Jolanta Nilsson.
Praktiska övningar avslutar träffen, som att skriva ner sitt favoritord ut boken man läst. Enbart den första sommaren samlades 6 200 ord, som dessutom sattes på blomsterpinnar och stacks ner i jorden utanför skolan. Nu finns 12 000 ord.

Lockande aktiviteter
Deltagarna i Läsänglarna är indelade i tre olika grupper, som träffas vid samma klockslag samma dag. En av grupperna ses på fritids, en på skolbiblioteket och en ute i bostadsområdet.
– Det är inte alla barn som får röra sig ute i bostadsområdet, och för många familjer händer det inte så mycket under sommaren. Det här är ett sätt att bidra till en positiv känsla i området. Uppslutningen till Läsänglarna har varit stor, även bland de coola killarna som går på fotbollsläger. Kanske för att de inte vill missa samtal som man kanske inte får ha hemma. Dessutom har många föräldrar och syskon visat sig vilja vara med, berättar Anne-Maj Böös.

Läser för hästarna
Ett par gånger i veckan genomförs en speciell aktivitet. Det kan vara att en polis eller fotbollsmålvakt kommer på besök för att läsa högt. Eller att gruppen går till stallet för att läsa för hästarna. En nyhet 2025 var ett besök på en golfbana.
– Vi åker alltid minst en gång till Stadsbiblioteket i Landskrona centrum. Det är uppskattat och är så viktigt att lära sig bibliotekssystemet och se alla spännande böcker som finns där, ännu fler än på skolbiblioteket, säger Anna Jolanta Nilsson.

Vill fortsätta lära
De glada vinnarna ser fram emot att fortsätta utveckla insatserna med hjälp av Stora läspriset.
– Det ger en möjlighet för oss att lära nytt, till exempel genom att åka på studiebesök till andra skolor. Viktigt för framtiden är att satsa mer på att få med alla lärare i skolan på att arbeta mer med läsning och förankra det hos föräldrarna. Vi planerar också att utöka vårt projekt med skrivande, berättar Anne-Maj Böös.

Läs mer och följ Läsänglarna på Instagram @lasanglarna

Inspireras också av projektet ”Läsa äger”

Kort om Stora läspriset 2025

  • Stora läspriset delas ut till pågående projekt som främjar ungas läsförmåga.
  • Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut till fyra grupper om minst två personer, varav minst en ska vara legitimerad lärare.
  • 2025 delades priset ut i tre ålderskategorier: för arbete med barn 0–5 år, 6–11 år och 16–25 år. Varje grupp får 150 000 kronor.
  • Stipendiaterna utses av en expertgrupp efter ett nomineringsförfarande.
  • Prisutdelning skedde på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2025.
  • Stora läspriset är instiftat av Lärarstiftelsen och SFUB, och delas ut för tredje året i rad.