1 oktober, 2025
Läsning har blivit vardag för yrkeselever
Det började som ett läsprojekt och har utvecklats även till ett verktyg för att prata om viktiga livsfrågor. Lärarna Hanna Davidsson och Ellinor Lundström på Mimers Hus gymnasium i Kungälv får Stora läspriset för unga och vuxna 16–25 år för läsfrämjande insatser på yrkesprogrammen.
Först läsa, sen meka och bygga. Innan det är dags att gå ner i fordonshallen eller bygghallen samlas eleverna på fordons- och byggprogrammen vid Mimers Hus gymnasium för att fördjupa sig i sina böcker.
– Alla sitter tillsammans och läser i lugn och ro. Det är ett bra sätt att börja dagen, samtidigt som vi för in läsning på ett naturligt sätt. Många elever uppskattar en rofylld start, berättar Hanna Davidsson, lärare i svenska och religion på bygg- och anläggningsprogrammet.
Upptäcker skönlitteratur
Hon införde den här arbetsmodellen 2020, efter att ha sett ett behov av att främja läsning bland byggeleverna. Många av dem öppnade sällan eller aldrig en bok. Att införa den samlande stunden varje dag med klassen var ett sätt att hjälpa eleverna att upptäcka skönlitteratur och utveckla läsningen, men också att skapa en ny struktur genom att bryta ut läsningen från de annars väldigt långa svensklektionerna. Eleverna behövde heller inte längre läsa hemma, eftersom de gjorde detta på både yrkeslektionerna och svensklektionerna.
– Det togs emot väldigt positivt. En viktig förklaring är nog att vi bestämde att yrkeslärarna, som är elevernas främsta förebilder på skolan, själva skulle sitta med och läsa. Det får bättre genomslag än om läsning är något man håller på med bara på svenskan, menar Hanna Davidsson.
Parallellt med att de nya rutinerna infördes på byggprogrammet hade Hanna Davidsson och kollegan Ellinor Lundström, lärare i svenska på fordonsprogrammet, också börjat diskutera att göra någonting åt machokulturen och normerna bland yrkeseleverna.
Samtal om normer
– Jargongen kan vara ganska hård och vi har en stor dominans av killar. Vi ville hitta ett sätt att använda läsningen för att förbättra situationen, eftersom böcker kan vara ett verktyg för att diskutera svåra frågor. Det var viktigt att hamna rätt i valet av bok. Vi förväntade oss inte att ämnet normkritik skulle vara så inbjudande, så det var viktigt att närma sig ämnet med hjälp av lustfylld läsning som gick att koppla till andra arbetsuppgifter, säger Ellinor Lundström.
På bokmässan besökte de ett seminarium med författarna till boken ”Inte som du”, vilket blev startskottet för ett stort arbete på de båda yrkesprogrammen.
”Inte som du” är en ungdomsbok där man följer Ester och Vincent, som blir intresserade av varandra. Det könsstereotypiska beteendet har bytts mellan tjejerna och killarna i boken. Tjejerna är mer framåt, dricker sprit och tafsar på killarna, medan killarna är lugnare, pratar känslor och dricker vin för att ”inte bli för berusade”. Vartannat kapitel utgår från Esters perspektiv och vartannat från Vincents. Boken handlar om bland annat könsnormer, relationer och samtycke, delvis i detaljerade intima scener.
– Eleverna drogs väldigt snabbt in i berättelsen. De ville veta vad som skulle hända, och det uppstod ett positivt grupptryck att hänga med. Vi började också lägga till olika uppgifter att lösa, bland annat för att hjälpa dem att själva diskutera olika perspektiv, berättar Ellinor Lundström.
Samarbete mellan ämnen
Projektet skedde ämnesöverskridande med naturkunskapen, särskilt ämnesområdet sex och samlevnad. Det gjorde det möjligt att låta studierna sträcka sig längre på terminen, och att ersätta två prov med ett enda.
– Det är en viktig framgångsfaktor att samarbeta inom arbetslaget och naturkunskapslärarna är mer vana vid att prata om en del svåra frågor. Yrkeslärarna är också viktiga, som läsande förebilder, och engelskan kommer också in. Det är skönt att inte behöva ha alla svar själv, säger Hanna Davidsson.
De båda svensklärarna påpekar också att det är viktigt att låta eleverna ställa frågor kring läsningen utifrån sina egna förutsättningar. Kulturell bakgrund och värderingssystem i hemmiljön spelar in.
Samma bok varje år
Tio veckor med ”Inte som du” har blivit ett stående upplägg på bygg- och fordonsprogrammen, och de nya eleverna känner ofta till boken ryktesvägen redan när de börjar. Alla vet att de kommer att arbeta med den här boken, vilket bidragit till en starkare identitet för programmen.
Utöver ”Inte som du” ingår några titlar till i litteraturen under årskurs 1. Under 2025/2026 läser man till exempel böcker av Marcus Berggren, som är författare, komiker och musiker från Kungälv.
Vill läsa om rasism
– Vissa böcker har vi med för att fokusera på läsning och litteratur i sig, medan andra även lyfter svåra frågor. Just nu letar vi efter en bok om rasism och främlingsfientlighet, säger Ellinor Lundström.
Stora läspriset hoppas de båda pristagarna kunna använda till att just utveckla litteraturanvändningen till fler ämnen.
– Och om vi hittar en bok om rasism behöver vi själva fortbilda oss i hur man jobbar med rasism, kanske genom att utbyta idéer med andra. Det är viktigt att vara insatt i ämnen som lyfts med eleverna. Att rent allmänt utveckla fler sätt att jobba med läsning för gymnasieelever vore också intressant, säger Ellinor Lundström.
Tips för att främja läsning om svåra frågor:
- Få med arbetslaget, inte minst yrkeslärarna.
- Håll en bokcirkel för arbetslaget.
- Kom överens om hur ni ska tala om svåra ämnen.
- Låt eleverna ställa frågor.
Mer om boken ”Inte som du”
Boken är en berättelse om kärlek och att välja sina vänner, där maktstrukturerna har vänts upp och ner. Tjejer och kvinnor sitter på all makt, medan killar och män utnyttjas och trycks ner. Författare: Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall (B Wahlströms 2019).
Läs mer om boken hos förlaget
Kort om Stora läspriset 2025
- Stora läspriset delas ut till pågående projekt som främjar ungas läsförmåga.
- Sammanlagt kan 600 000 kronor delas ut till fyra grupper om minst två personer, varav minst en ska vara legitimerad lärare.
- 2025 delades priset ut i tre ålderskategorier: för arbete med barn 0–5 år, 6–11 år och 16–25 år. Varje grupp får 150 000 kronor.
- Stipendiaterna utses av en expertgrupp efter ett nomineringsförfarande.
- Prisutdelning skedde på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2025.
- Stora läspriset är instiftat av Lärarstiftelsen och SFUB, och delas ut för tredje året i rad.