11 september, 2025
Ny doktorandtjänst med inriktning barn- och ungdomslitteratur
Institutionen för kultur och estetik, Lärarstiftelsen och Svenska barnboksinstitutet utlyser en doktorandtjänst med inriktning barn- och ungdomslitteratur
Tillsammans med Lärarstiftelsen och Svenska barnboksinstitutet utlyser Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet att en doktorandtjänst med inriktning barn- och ungdomslitteratur. Avhandlingsarbete kommer att vara inriktat på Svensk läraretidnings förlags barn- och ungdomslitterära utgivning och projektet kommer att vara knutet till pågående forskningsprojekt som bedrivs vid Svenska barnboksinstitutet. Inga övriga begränsningar i material eller perspektiv föreligger.
Svensk läraretidnings förlag startade 1896 och var ett av de första svenska bokförlagen som hade som huvudsyfte att ge ut barn- och ungdomsböcker. Bland annat är förlagets bokserie Barnbiblioteket Saga en av de största läsfrämjande satsningarna genom tiderna i Sverige. Mer om ansökan kan läsas i utlysningen. Sista ansökningsdagen är 31/10 2025.
”Vi är så glada för den här utlysningen! Den är ett resultat av vårt långvariga och produktiva samarbete med Institutionen för kultur och estetik och Lärarstiftelsen, och kommer öka vår kunskap om en av Sveriges tidigaste och viktigaste utgivare av barn- och ungdomslitteratur”, säger Åsa Warnqvist, chef och forskningsledare på Svenska barnboksinstitutet och projektledare för institutets projekt om Svensk läraretidnings förlag.
Doktorandtjänsten kommer att innefatta arkivstudier och forskning på Svenska barnboksinstitutet och deltagande i forskarutbildningen i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.
Svenska barnboksinstitutet är ett fristående forskningsinstitut som drivs som en stiftelse. Institutets stora samlingar inbegriper Saga-arkivet, förlagsarkivet efter Svensk läraretidnings förlag. Institutionen för kultur och estetik erbjuder en dynamisk och tvärvetenskaplig miljö, där doktoranderna är aktiva både inom sitt ämne och i ämnesöverskridande aktiviteter. Utbildningen består av författandet av en avhandling (180 hp) och av kurser på forskarnivå (60 hp).
– Vi har ett mångårigt och givande samarbete med Svenska barnboksinstitutet och är mycket glada och tacksamma över det välkomna stödet som Lärarstiftelsens bidrag betyder för vår barnlitterära forskningsmiljö”, säger Elina Druker, professor med inriktning barn- och ungdomslitteratur.
Lärarstiftelsen stödjer lärare genom att dela ut stipendier, stödja pedagogisk forskning och genom olika typer av samarbeten. Stiftelsen har också i uppdrag att vårda arvet från Sveriges allmänna folkskollärarförening som startade Svensk lärararetidnings förlag. Lärarstiftelsen har stött Svenska barnboksinstitutets projekt om Svensk lärartidnings förlag sedan start och förvaltar en konstsamling som är relaterad till förlagets verksamhet. Lärarstiftelsen finansierar doktorandtjänstens första två år.
– Vi är mycket glada att kunna bidra till forskning om Svensk läraretidnings förlag. Förlaget spelade en avgörande roll i att ge fler barn tillgång till litteratur och möjlighet att utveckla sin läskunnighet. Samarbetet med Svenska barnboksinstitutet och Stockholms universitet kring en doktorandtjänst ser vi som mycket värdefullt, säger Malin Tufvesson, Lärarstiftelsens generalsekreterare.